Dnes tu máme něco pro zvídavé čtenáře a fanoušky filmu LVÍ KRÁL. V obsáhlém článku se dočtete, jak tento snímek vznikal, které scény byly nejtěžší pro ztvárnění i jak se to původně mělo se slavnou písní Eltona Johna Can You Feel the Love Tonight. Jestlipak jste věděli, že se tvůrci této pohádky před její realizací osobně vydali do Afriky, aby se seznámili se zdejšími krásami a dokázali je pak věrně zachytit?
Když snímek LVÍ KRÁL v roce 1994 poprvé zaútočil na plátna kin, oslovil Simbův příběh celou jednu generaci. Ať už to bylo zásluhou výjimečného soundtracku, neočekávaného humoru či pozoruhodných postav. Snímek, který následoval po filmech MALÁ MOŘSKÁ VÍLA a KRÁSKA A ZVÍŘE měl klíčový podíl na znovuzrození animovaných filmů společnosti Disney a stal se nejúspěšnějším animovaným filmem vůbec. V USA se dokonce stále drží na špici žebříčku nejúspěšnějších ručně kreslených animovaných filmů. LVÍ KRÁL získal Oscara za nejlepší původní soundtrack (Hans Zimmer) a nejlepší původní skladbu (Elton John a Tim Rice se skladbou „Can You Feel the Love Tonight“). V obou těchto kategoriích a také v kategorii Nejlepší komedie či muzikál získal i Zlatý globus. Nyní se tento oblíbený klasický snímek poprvé vrací na plátna kin ve formátu 3D.
„Lví král je víceméně příběhem o lásce mezi otcem a synem,“ popisuje producent Don Hahn, který se v nedávné době podílel například na snímku Tima Burtona FRANKENWEENIE či na dokumentu HAND HELD. „Jde tu o onen klíčový životní okamžik, kdy si uvědomujete, že vám váš otec předává všechnu svou moudrost a své zkušenosti. Kruh života. Jednoho dne každý z nás dospěje. Je nám předán štafetový kolík a my budeme nuceni dospět.“ Podle Allerse, který po tomto snímku režíroval krátký film THE LITTLE MATCHGIRL a animovaný snímek společnosti Sony Pictures Animation LOVECKÁ SEZÓNA: „Hlavním centrem tohoto filmu je vztah mezi otcem a synem. V jedné scéně Simba stoupne do otisku tlapy svého otce a my vidíme, jak drobná jeho tlapka proti té otcově je. To je velice symbolické. Když otce předčasně ztratí, připadá si Simba zbytečný a nepotřebný. Mou nejoblíbenější částí filmu je ta, ve které se k němu otec vrací coby duch a vysvětluje mu, že jeho duše žije díky němu dál.“ Minkoff, který poté natočil filmy ZAKÁZANÉ KRÁLOVSTVÍ a FLYPAPER, k tomu dodává: „Rozhodli jsme se vytvořit něco, co se bude významně odlišovat od všeho, co předtím vzniklo. Aladin, Kráska a Mořská víla byly víceméně romantické filmy a tenhle je spíš o vztahu otce a syna. Je svým způsobem naprosto stejně zásadní a zajímavý, ale zabývá se něčím docela jiným a oproti jiným filmům společnosti Disney má také docela jiný styl.“
Lví král je jedním z prvních klasických, ručně kreslených filmů společnosti Disney, který bude do kin uveden po převodu do 3D formátu. Tvůrci filmu se rozhodli představit ho divákům zcela novým způsobem a vtáhnout je ještě mnohem intenzivněji než dříve do Simbova světa. „3D prvky mohou filmu pomoci při vyprávění jejich příběhu,“ míní odborník na 3D technologie Robert Neuman. „Pracovali jsme s ním takovým způsobem, jakým skladatel nakládá s hudbou pro soundtrack, aby korespondovala s emocionální složkou filmu. Šance doplnit Lvího krále o 3D a spolupracovat s jeho původními tvůrci, aby bylo zajištěno, že vše bude odpovídat jejich původní vizi, byla zcela jedinečná.“ Producent Don Hahn společně s původními režiséry Robem Minkoffem a Rogerem Allersem dohlížel při převodu filmu na každičké políčko a pomáhal nejen při rozhodování o tom, jak by měly být scény ve 3D prostoru prezentovány, ale společně měla tato trojice finální slovo při posuzování vhodnosti a patřičnosti 3D konverze.
Převod si vyžadoval práci týmu o více než 60 lidech z různých oborů - od osvětlovačů až po odborníky na efekty a software. Společně dodali LVÍMU KRÁLI nový rozměr, pracovali s původními animačními soubory a pečlivě veškeré jednotlivé animační prvky umístili do 3D prostoru. Neuman, který dohlížel na každý krok celého postupu, pro film vytvořil 3D scénář, ve kterém pečlivě rozepsal rozvržení jednotlivých vrstev. V některých scénách jich bylo i více než sto, ale tvůrci filmu měli možnost využívat ke své práci bohatého množství původních materiálů. Jednou z nejnáročnějších postav pro převod do 3D byl Zazu, Mufasův protokolář, jehož křídla a zobák vyžadovaly rozvržení hned do několika 3D úrovní. Nejtěžší scénou filmu pak byla Scarova píseň „Be Prepared“, která obsahuje hned několik záběrů se speciálními efekty a celou řadu rozličných postav.
Celý proces převodu do 3D zabral od začátku až do konce čtyři měsíce, což je pozoruhodně krátká doba vzhledem k tomu, o jak náročný film se jednalo. „Lákala mě možnost použít naše technologie k tvorbě díla, které v sobě bude spojovat krásu a kouzlo tradiční animace s atmosférou 3D kina a dá tak vzniknout zcela novému uměleckému dílu,“ svěřuje se Neuman. „Umožníme tak divákům zhlédnout Lvího krále znovu poprvé, bez ohledu na to, kolikrát tento film již v minulosti viděli.“ Pro více než 600 umělců, animátorů a techniků, kteří se v průběhu dlouhých prací na vzniku původního filmu podíleli, představoval tento snímek nejednu technickou výzvu. Nakonec pro potřeby filmu vzniklo více než milion nákresů, maleb a náčrtků. Snímek samotný se pak skládá z 1197 ručně kreslených pozadí a 119058 jednotlivě vybarvovaných snímků.
Aby se tvůrci připravili na náročný úkol zachytit v animovaném snímku obrovské přírodní krásy Afriky, vypravila se šestice členů týmu do východní Afriky. Na každého z nich měl tento výlet zásadní dopad a pomohl jim vytvořit a navrhnout vzrušující vizuální podobu, díky které je tento snímek tak ojedinělý a výjimečný. Blízká setkání se skutečnými lvy a dalšími zvířaty jim pomohla definovat role, které ve filmu jednotlivé postavy hrají. Bezpočet náčrtků, fotografií a videozáznamů, který si s sebou po návratu přivezl, umožnil uměleckému vedoucímu Andymu Gaskillovi a výtvarníkovi Chrisovi Sandersovi dodat fiktivní Africe patřičný nádech reality. Nezapomenutelné obrázky pestrobarevných východů slunce, tmavě modrých nocí, prašných roklí, sytě zelených džunglí a zemitých odstínů Serengeti, které ve filmu můžeme vidět, byly bez výjimky inspirovány přirozenou krásou těchto míst.
Nápad na africký film o dospívání vznikl ve společnosti Walt Disney Animation Studios už v roce 1990. Celý projekt se původně jmenoval KRÁL DŽUNGLE a jako většina animovaných snímků dozrával celé roky. „Síla naší práce u Disneyho je v tom, že jsme ochotni zcela ignorovat něco, na čem jsme do té doby pracovali, a vydat se naprosto odlišným směrem,“ tvrdí producent Hahn. „Například píseň ‚Can You Feel the Love Tonight' se v průběhu příprav filmu v ději různě posouvala a zpívaly ji odlišné postavy. Teprve ve finále se z ní stala ona nádherná balada, kterou můžeme ve filmu slyšet.“
Pro Brendu Chapman, která měla na starosti námět, poté režírovala snímek PRINC EGYPTSKÝ a v současné době je členkou Pixar Animation Studios, byl proces vzniku filmu velice vděčný, ale současně se nebylo možné ubránit příležitostné frustraci. „Napsat původní příběh je rozhodně mnohem náročnější, protože nemáte k dispozici nic, čeho byste se mohli držet. Nemáte žádnou jasnou strukturu. Občas jsme skončili ve slepé uličce a neměli jsme tušení, že do ní míříme, dokud z ní takřka nebyla cesta ven. Příběh se od prvotních nástinů poměrně hodně měnil, například Simba měl původně zůstat ve své říši a čelit všem problémům tam. Bylo naším úkolem zařídit, aby prostředí i postavy diváka zajímaly a byly mu sympatické. Současně bylo náročné udržet jeho pozornost – lvi ve skutečnosti víceméně jen spí, jedí a jinak nejsou příliš aktivní.“ Chapman také prohlašuje, že výlet do Keni v roce 1991 byl pro ni skutečně klíčovým bodem při vzniku celého filmu. „Díky němu jsem se pro tenhle film opravdu nadchla a pomohl mi přijít s celou řadou nových nápadů a postřehů jak o zvířatech samotných, tak i o prostředí. Současně nám poskytl nápad s filozofií Hakuna Matata, což je v tamních končinách velice populární výrok.“
„Pro scenáristu je práce na animovaném filmu velice vděčná, protože máte díky storyboardům okamžitou představu o tom, co jste právě napsali,“ dodává k tomu Roberts. „Nahrávací sezení jsou tak trochu jako zkoušky na divadelní hru. Slyšíte herce, kteří pronášejí vaše dialogy, poté máte tu výjimečnou možnost se k nim vrátit a dialogy upravit. Celý ten proces je velice kolektivní a je velice příjemné vidět, když diváky vaše dialogy oslovují.“
„Afrika je v tomto snímku další postavou,“ soudí umělecký vedoucí Andy Gaskill. „Chtěli jsme zapůsobit podobně velkolepým stylem, jaký David Lean vdechl snímku Lawrence z Arábie, a rozehrát podobné drama na pozadí ohromující země a krajiny. Chtěli jsme, aby diváci vnímali rozlehlost savany a cítili prach a vánek prohánějící se trávou. Jinými slovy jsme chtěli, aby skutečně vnímali přírodu jako takovou a cítili se, jako by tam skutečně byli. Je velice těžké zachytit něco tak nespecifikovatelného jako východ slunce nebo déšť na vodní hladině, ale právě to jsou výjevy, které jsme se pokoušeli zprostředkovat.“ „Celý film je oslavou koloběhu života v džungli a ročních období v Africe,“ dodává Hahn. „V rámci příběhu narazíte na povodně i požáry, nakonec i na déšť, který reprezentuje život a obnovu. Co se týče lokací, vytvořili jsme si ‚vlastní Afriku', pro jejíž vznik jsme využili prvky té skutečné a zdůraznili její rysy. Využili jsme k tomu míst z celého světadílu – z Keni, Pobřeží slonoviny, a dokonce z Casablancy – a složili z nich jediný film.“
Gaskill uvádí, že uplatnění podprahových prvků jako vítr či blesky pomohlo filmu získat na reálnosti. „Máme v něm celé množství scén, ve kterých vítr unáší listí či povlává lvími hřívami. Je to na animaci velice náročné, ale navozuje to jistou atmosféru, kterou žádnými jinými prostředky nemůžete vyvolat. V jiných scénách po obloze plují mraky, které vrhají stíny na zem pod nimi. Bez takovýchto věcí by dané scény působily mnohem obyčejněji."
Hudba je ve filmech společnosti Walt Disney Studios po dlouhou dobu prostředkem, jak jim vdechnout život. V případě LVÍHO KRÁLE si tvůrci přizvali trojici výjimečně nadaných umělců, kteří se měli podílet na jednom ze zásadních, nejpropracovanějších a nejpůsobivějších soundtracků v historii společnosti. Textař Tim Rice byl prvním členem tohoto týmu, který se na filmu podílel. „Společnost mne oslovila, zda bych neměl nějaký nápad, kdo by měl napsat hudební party,“ popisuje Rice. „Měl jsem si vybrat z umělců celého světa a vybrat si toho nejlepšího. Řekl jsem jim, že by se na to skvěle hodil Elton John, ale že ho patrně neseženou, protože je velice zaneprázdněný a za uplynulých 25 let nesložil jediný soundtrack. Oni se ho zeptali a on s podivem přijal.“
Vedoucí výroby Tom Schumacher se vydal do Londýna, aby s příběhem filmu Eltona Johna seznámil. „Zjistili jsme, že se jedná o velice nadšeného a pozorného spolupracovníka, který měl velký podíl na tom, že se z tohoto filmu stal muzikál,“ vypravuje Schumacher. „Ukázali jsme mu pracovní verze scénáře a pustili hrubý sestřih. On nám poskytl celou řadu komentářů a poznámek, které jsme ve filmu zohlednili a celý ho tak zlepšili. Elton se stal významným prvkem při vzniku filmu a zdálo se, že se přitom současně skvěle baví.“ „Ve skutečnosti jsem se po takové příležitosti vrhnul s velkým nadšením,“ vzpomíná sám John. „Věděl jsem, že na společnost Disney je spolehnutí a jsou to skuteční mistři. Příběh i postavy mě okamžitě zaujaly. Líbilo se mi, že se jedná o příběh se zvířaty, protože Kniha džunglí je jedním z mých nejoblíbenějších filmů společnosti Disney. Myslím, že Lví král je nejzábavnějším filmem společnosti Disney od dob Knihy džunglí. Vlastně bych asi řekl, že je to nejhumornější film, jaký kdy natočili.“
Z pěti písní, které tvůrčí dvojice Elton John a Tim Rice pro Lvího krále složila, je „Circle of Life“ pravděpodobně nejrelevantnější k tématu filmu. Skladba, kterou tato dvojice napsala jako třetí v pořadí, ve skutečnosti filmu odpovídala natolik dobře, že se stala jeho symbolem a byla vybrána k tomu, aby film zahajovala. „Circle of Life zdůrazňuje, že jsme všichni společně provázáni a že všichni máme určitou zodpovědnost za někoho jiného,“ popisuje Rice. „Všichni jsme k sobě vázáni. Nikdo, ať už člověk nebo lev, nežije pouze sám za sebe. Tato silná skladba jakoby film objasňovala a myslím, že se jedná o velice dramatickou úvodní píseň.“
Skladatelsky patrně nejnáročnější byla balada „Can You Feel the Love Tonight". Ačkoliv chronologicky se jednalo o vůbec první zkomponovanou píseň, prošla mnoha úpravami a změnami, jak se klíčové části příběhu měnily a vyvíjely. Rice tvrdí, že v průběhu několika let pro tuto skladbu napsal celkem patnáct různých textů. V jisté fázi vývoje bylo zamýšleno, že ji budou zpívat Pumba a Timon. John, který si uvědomoval klíčovou roli podobných písní v Disneyho filmech, tvůrce přemlouval, aby ji zpívali Simba a Nala, jak bylo původně zamýšleno. Původní verzi textu je možné slyšet v Eltonově specifickém podání během závěrečných titulků.
Nejtěžší výzvou při práci na tomto filmu byla pro animátory realistická animace čtyřnohých postav. Ruben Aquino, hlavní animátor zodpovědný za dospělého Simbu, který před nedávnem pracoval na letošním snímku MEDVÍDEK PÚ, měl tu čest být vůbec prvním animátorem, který byl pro práce na LVÍM KRÁLI povolán. Jeho úkolem bylo nastudovat různé druhy zvířecího pohybu a položit základy pro své kolegy, kteří se k němu měli velice záhy připojit. Sledoval každý dokument o přírodě, který dokázal sehnat, vyhotovil celou řadu náčrtků a analyzoval různé formy zvířecího pohybu od poskakování pakoňů a klusání hyen až po specifický běh prasat. „Zvířecí pohyb je jednou z nejnáročnějších věcí po stránce animace,“ říká Aquino. „U čtyřnohých tvorů se musíte zabývat dvojnásobným počtem končetin než u lidských postav. Jejich animace může být z určitých úhlů velice náročná a obzvláště náročný je potom přechod z běhu v chůzi. Bylo důležité, aby diváci uvěřili, že sledují reálná zvířata. Čím více jsme jejich anatomii chápali, tím snazší bylo je zanimovat.“
ROBERT NEUMAN před nedávnem dokončil práci na převodu Disneyho animované klasiky LVÍ KRÁL do 3D. Neumanova práce na Disneyho padesátém animovaném filmu NA VLÁSKU mu vynesla ocenění Nejlepší 3D scéna roku v rámci udílení 3D Creative Arts Award. Jeho znalosti problematiky 3D filmu doplňují filmové a umělecké zkušenosti coby tvůrce layoutů a technické problémy mu pomáhají řešit také jeho zkušenosti s elektrotechnikou. Neumanovy zásluhy při zpracování 3D filmů byly minulý říjen oceněny cenou Lumiere Award za 3D technologie. Mezi jeho aktuální díla patří například 3D verze snímků KRÁSKA A ZVÍŘE a BOLT: PES PRO KAŽDÝ PŘÍPAD. Neuman, rodák z New Yorku, který vyrůstal na Floridě, vystudoval elektrotechniku na Univerzitě v Miami a na Floridské mezinárodní univerzitě.
Zásadní filmoví tvůrci Lvího krále
ROGER ALLERS – režie
ROB MINKOFF – režie
DON HAHN – produkce
ROBERT NEUMAN – 3D konverze
ANDY GASKILL – umělecký vedoucí
CHRIS SANDERS - výtvarník
BRENDA CHAPMAN - námět
Text: Falcon
Foto: Falcon
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
Lví král , dojemná pohádka pro děti i dospělé
Zářijové premiéry aneb co nás čeká v kinech
Podzimní větřík přivane další kulturní zábavu
Muži v naději jsou jasným kandidátem na České lvy