Povznášející atmosféra doprovázela koncert duchovní hudby, který se uskutečnil v pátek 25. 5. v kostele svatého Jiljí. Členové pěveckého sboru Victoria pod vedením Viktorie Dědečkové předvedli neobyčejné výkony společně s ostatními účinkujícími. Mezi sólisty vynikal například Rémi Muller nebo Kateřina Alexandra Šťastná.
Kostel byl vždy místem, kde se lidé spojovali s bohem, tentokrát se však stal útočištěm hudby. V pátek 25. května proběhla první část festivalu V zajetí věčnosti v kostele svatého Jiljí. Letošní festival staré hudby s tajemnou tématikou smrti možná svým konceptem zprvu vyděsil, ale rozhodně neodradil. Akce představovala duchovní hudbu z 18. století. Na procházce alejí vrcholného baroka a klasicismu nechyběly ani skladby od Ludwiga van Beethovena nebo G. F. Händela.
Celý koncert byl zahájen úvodní recitací Jiřího Dědečka. Už tento prolog navodil v kostele s vysokými a mohutnými sloupy pocit majestátnosti a pokory. Lidé ve vzorně zaplněných lavicích vytvářeli neopakovatelnou atmosféru, ve které se mísila víra, touha a nedočkavost. V zápětí se umělecká vedoucí Viktorie Dědečková předvedla v nádherných dobových šatech a začala představení. Sólový zpěv odhalil její nádherně zabarvený a zvučný hlas, který se rozprostíral po celé hlavní lodi. Ač na oko působila trochu křehce, okamžitě vyvedla všechny přítomné z omylu, když svými ráznými pohyby dokázala dirigovat celý sbor čítající 19 členů. Pěvecký sbor Victoria byl dokonale slazen v černé barvě, kterou tříštila pouze sytě červená fiží kolem krku.
Převážnou část zpěvu doprovázely dvoje housle, viola, viola da gamba, violoncello a také varhany a varhanní pozitiv. Instrumentální soubor Motus harmonicus pod vedením Jakuba Michla byl dokonale sehraný. Mladá vokální skupina chlapců Rudolfvoice předvedla kouzlo tenorů a barytonů ve všech českých písních z repertoáru. Během programu zazněly latinské, německé, italské nebo francouzské texty.
Barokní hudba měla od počátku sloužit především ke komunikaci s bohem. Její tóny se měly pnout k nebesům a rozrážet oblaka. Ludwig van Beethoven tímto vynikal, a tak není divu, že v podání plného altu Kateřiny Alexandry Šťastné v díle "In questa tomba Oscara" jsme se téměř dotýkali nebes. Následující dlouhý aplaus si vyžádal úžasnou umělkyni zpět.
Když se již trochu setmělo, světlo a stíny si začaly pohrávat s naší fantazií. Sousoší na stěnách vystupovala a dodávala na dobové autentičnosti. Celá trojlodní síň potemněla a fresky na klenbách posmutněly. Najednou vše ztichlo a po chvíli obecenstvo znejistělo. Tento okamžik naplněný napětím a očekáváním prudce rozezvučely varhany následně doprovázené Pražským Pouličním Sborem Lenky Pištěcké. Silné sborové hlasy se nesly kolem posluchačů z výšin balkonu a dunivý zvuk varhan třásl se zemí pod nohama.
Téměř ke konci koncertu se před diváky postavil také světoznámý baryton Rémi Muller a společně se smyčcovým orchestrem uváděl dál diváky v úžas. Přestože všechny skladby nesly tématiku smrti, společné duo Viktorie Dědečkové a Rémiho Mullera připomínalo spíše zamilovaný dvojzpěv o smutném konci. Celý večer zakončila Kateřina Alexandra Šťastná se sbormistryní Dědečkovou. Plné řady diváků děkovaly za pozoruhodné výkony potleskem a Šťastná dostala neobvykle svázanou červenou květinu, která se kontrastně vyjímala na jejích černých šatech. Nebylo pochyb, že si každý zúčastněný odnášel nezapomenutelné zážitky spolu s krásnými vzpomínkami.
Účinkující se na příjemnou atmosféru mohou nepochybně těšit i v sobotu 26. května na druhé části festivalu, která se bude nést v duchu světské hudby ze 17. století.
Kulturní servis Puls vám zprostředkuje další zajímavosti o průběhu akce společně s fotografiemi. Podrobnější informace o interpretech naleznete na oficiálních stránkách www.victoriachorus.com.
Text: Kristýna Kubišová
Foto: Victoria