Divadlo na Vinohradech uvedlo premiéru Na kamenném, kamenném poli (Job)

kulturní servis pulsDivadlo na Vinohradech uvádí v rámci cyklu Česká a slovenská komorní hra představení Terezy Verecké nazvané Na kamenném, kamenném poli (Job). Na studiové scéně byla inscenace premiérově uvedena 21. prosince. V hlavních rolích se představí herci Luboš Veselý, Vendulka Křížová, Jaroslav Satoranský a Denny Ratajský.


Tereza Verecká je absolventkou oboru tvorba textu a scénáře na Konzervatoři a VOŠ Jaroslava Ježka a dramaturgie na DAMU.  Publikovala v poetickém almanachu Různobježky; je držitelkou Literární ceny Vladimíra Vokolka. Jako dramatička debutovala rozhlasovou komedií V pasti, která byla uvedena roku 2009 Českým rozhlasem v cyklu Hry a dokumenty nové generace. Zvláštní, groteskní vidění světa, bohatý a působivý jazyk a velká míra vcítění se do jednotlivých postav, typické rysy Verecké rukopisu, jsou patrné již na tomto juvenilním dílku. Český rozhlas realizoval také (roku 2013) její hru Divná, divná věc, příběh nádražního metaře, který má potíže s rekvalifikačním kurzem práce na počítačích.

Do konfliktu se dostávají nesmyslné požadavky, které klade korporátní svět vyznávající kariérní mantru „růstu Růstu“ jako jediný cíl lidského života, s hodnotami a životní strategií lidí, kteří se chtějí pouze poctivě živit a žít. V autorčině sociálně senzitivní a obvyklým ideologizujícím klišé se vyhýbající optice nabývá závažné téma „vyloučení“ svojských jedinců z centra hédonisticky a na efektivitu zaměřené společnosti lidsky dojemných a současně komických rysů. V tomto smyslu jde skutečně o sociální grotesky.  V Divné, divné věci už Verecká překročila obvyklý debutantský rámec tematizování generačního pohledu a osvědčila svou schopnost nahlédnout rozporuplnou, tedy dramaticky plodnou skutečnost vcelku a z hledisek různých osudů a lidských zkušeností. Vzácný smysl pro empatický celostní pohled na dnešní život s jeho genderovými, generačními a sociálními paradoxy ji právem zařadil mezi nejslibnější talenty současné české dramatiky.

kulturní servis puls

Variaci na téma Job dopracovala autorka z původní skici, napsané pro vyzývatelskou soutěž Švandova divadla. Text vznikal v úzké spolupráci nejen s dramaturgem, ale i s Verecké „školní“ režisérkou Zuzanou Burianovou, která také Kamenné, kamenné pole ve studiové scéně DnV nastudovala, a nakonec i s vinohradskými herci, kteří ze „slov“ dokázali učinit „tělo“.

Jako v dalších textech uváděných v cyklu Česká (a slovenská) komorní hra nalezneme zde vedle dramatického střetnutí malého okruhu postav soustředěného kolem soukromé, téměř intimní zápletky, také širší obraz života české (a slovenské) společnosti.

Dnešním Jobem, podrobeným krajní zkoušce, o jejíž spravedlivosti můžeme právem pochybovat, je degradovaný tramvaják Aťa. Všechny rány „sociální pasti“, v níž se rodina ocitla a které vrcholí exekucí, jsou však ve hře nahlédnuty nikoli sociologicky či naturalisticky, ale prizmatem výzvy starozákonního příběhu: „Jaké zkoušky je schopen člověk unést a zůstat přitom člověkem?“ Ono setkání vysokého etického rámce nárokujícího si důstojnost lidského chování a denní cynické praxe zacházení s člověkem, jemuž jsme vystavováni ze strany zaměstnavatelů, úřadů i vlastní rodiny, vytváří ve hře zvláštní groteskní napětí, díky němuž se můžeme sami sobě smát skrze slzy.

Text: Divadlo na Vinohradech
Foto: Divadlo na Vinohradech





SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

 

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit pod svým uživatelským účtem.
Pokud ještě účet nemáte, můžete se snadno zaregistrovat zde.

Přihlášení

Anketa

Jak nejraději trávíte letní večery?

Výsledky

Doporučujeme

Splněné přání