Zajímá vás, jak se natáčel The Amazing Spider-Man?

The Amazing Spider-ManOd 12. července můžete vyrazit do kina na nejnovější filmové zpracování Spider-Mana s Andrew Garfieldem v hlavní roli. Akční snímek nabízí jiný a vcelku zajímavý pohled na Petera Parkera i pavoučího muže, než jaký jsme mohli doposud znát. Seznámíme vás s tím, jak Spider-Man vznikal. Své k tomu prozradil hlavní protagonista, tvůrci i režisér Marc Webb.


Na počátku nové kapitoly Spider-manových dobrodružství bylo pro tvůrce filmu zásadní, aby divákům ukázali Petera Parkera takového, jakého ho ještě neviděli. „Ve světě Spider-mana existuje celá řada věcí, které se na plátna kin zatím nedostala,“ popisuje Marc Webb, režisér nového snímku. „Ztráta rodičů stojí na samém počátku Peterovy cesty. Zajímaly mě emocionální důsledky této tragické události – ve svém prvopočátku se jedná o příběh chlapce, který se vydá hledat otce a nalezne sám sebe. Pak tu máme samozřejmě Gwen Stacyovou – ať už komiks znáte, nebo ne, jedná se o úžasný příběh. A samozřejmě je tu také Lizard, jeden z mých nejoblíbenějších komiksových padouchů. To vše nám dohromady poskytlo spoustu možností.“

„Protože se snažíme Petera Parkera pojmout poněkud jinak, museli jsme vztah mezi ním a divákem budovat od základů znovu,“ podotýká režisér Webb. „Abychom toho docílili, seznamujeme se s Peterem Parkerem už v sedmi letech. Vidíme, jaký je, než ho rodiče opustili a předali do rukou tety May a strýčka Bena. To divákům umožňuje prožít společně s ním zásadní emocionální okamžiky jeho života.“

„Tento Peter Parker je poněkud odlišný - stále je to outsider, ale do jisté míry se jedná o jeho vlastní volbu,“ popisuje Webb. „Je na ostatní tak trochu naštvaný, jde o někoho, kdo společnost druhých odmítá z vlastní vůle, aby nemohlo dojít k tomu, že bude odmítnut. Jeho humor, sarkasmus a vzpurná povaha, to vše vychází ze skutečnosti, že byl kdysi malým chlapcem, kterého někdo opustil. Nevyřešené záležitosti, se kterými musíme žít, určují cestu, po které se vydáme – a ta z nás může, ale nemusí udělat lepší lidi.“

„Klíčem k našemu zpracování Peterovy cesty je touha po poznání otce,“ říká režisér. „Následný řetěz událostí ho zavede do OsCorpu a k doktorovi Connorsovi, což má za následek to, že ho kousne pavouk. Nechtěl jsem, aby tohle kousnutí bylo jen náhodnou událostí, ale aby představovalo produkt jeho touhy vyplnit ve svém životě nějakou mezeru.“

The Amazing Spider-ManAndrew Garfield prohlašuje, že za roli mladíka v kostýmu pociťuje výjimečnou zodpovědnost. „Když jsem byl mladší, měl jsem občas pocit, že jsem vězněm vlastního těla, ale to se sem tam děje každému z nás. Proto se jedná o nejpopulárnějšího ze všech superhrdinů - všichni ho chápou a spojuje je. Pro mě je Spider-man tak důležitý ze stejného důvodu, ze kterého je důležitý i pro ostatní, je symbolem nedokonalého člověka, jakými jsme my všichni, ale zoufale se snaží dělat to, co je správné, bojovat za ty, kteří to sami dělat nemohou. Ztělesňovat ho je ohromná zodpovědnost – a věřte mi, já jsem prostě jen někdo, kdo si na sebe oblékl jeho kostým. Je mi ctí to udělat, ale Spider-man patří všem.“

Garfield říká, že Webbova vize Spider-mana, vycházející více z reality, je ilustrována jedním z rozhodnutí, že ve filmu The Amazing Spider-Man si Peter Parker navrhne a postaví vlastní vystřelovače pavučin. „Jsou pro něj důležité,“ soudí Garfield. „Marcovi šlo o to, aby ukázal, že se Peter ujal v rámci svého přerodu ve Spider-mana aktivní role. Nejde jen o něco, co se mu přihodí. Využije okolností a udělá vše, co je v jeho silách, aby jich maximálně využil.“

Role doktora Connorse se ujal Rhys Ifans. „Z mého pohledu jsou padouši ze Spider-manových příběhů výjimeční tím, že jsou lidští a uvěřitelní, mají své slabiny, přesně jako sám Peter. V případě doktora Connorse jde především o to, že měl velice blízko k Peterovu otci. Proto je jeho vztah s Peterem komplikovaný a velice emotivní.“ Ifanse na filmu přitahovala komplexnost a emocionální náboj jeho role. „Connors není v pravém smyslu padouch a já ho tak ani nezahrál. Má tak trochu dojem, že ho Bůh obelstil, snaží se najít odpovědi pomocí vědy. Prožívá skutečnou bolest, a když překročí hranici a začne na sobě experimentovat, započne skutečná lidská tragédie.“

Ifans se na roli připravoval tím, že se učil, jaké to je, žít jako člověk, který má jen jednu ruku – dokázal si poměrně bez problémů zavázat kravatu, uvařit kávu a zvládal spoustu dalších běžných úkonů. „Je to skutečně objevné zjištění, jak člověka může postižení ovlivnit, ale současně,  jak ho může posunout do zcela jiných výšin, které nejsou člověku s oběma rukama přístupné,“ míní Ifans.

Režisér Marc Webb říká, že prozkoumání nových rozměrů Petera Parkera si žádalo, aby byl celý příběh vyprávěn jiným způsobem – více naturalisticky. „Chtěl jsem, aby zábava, akce, hněv i humor byly přirozenější, jako byste se procházeli po ulici a kolem vás se to celé odehrávalo,“ popisuje Webb. Výsledkem bylo, že se tvůrci filmu rozhodli natáčet v maximální možné míře s využitím reálných prvků a uplatňovat vizuální efekty jen tehdy, pokud opravdu nebyla jiná možnost.

The Amazing Spider-ManAby docílil toho, co potřebuje, spolupracoval Webb úzce s bratry Vicem a Andym Armstrongovými a s jejich dospělými dětmi – slavnou kaskadérskou rodinou. Andy Armstrong se společně se svým synem Jamesem ujal dohledu nad kaskadérskými scénami, zatímco Vic usedl na křeslo režiséra akčních scén, které navrhoval a koordinoval jeho syn Scott. „Udělalo na mne velice velký dojem, že Marc chtěl celý snímek točit co nejrealističtěji,“ přiznává Vic Armstrong. „Pro mě a Andyho to znamenalo, že jsme museli přijít na to, co realizovat počítačově a co praktickými efekty tak, aby to působilo co nejpoutavěji." Andy k tomu doplnil: „Snažili jsme se reálné záběry používat v maximální možné míře, protože pak působí celá scéna mnohem napínavěji.“

Armstrongové spolupracovali s Webbem velice úzce na tvorbě speciálních přípravků a pomůcek, které jim umožnily, aby se Spider-man dokázal na svých pavučinách zhoupnout výše a dále, aniž by k tomu potřeboval pomoc počítačových efektů. „Andy pro náš film vymyslel zařízení, která obohatila pohyblivost našeho hrdiny způsobem, jakým to dosud nikdo jiný nedokázal,“ říká Webb. „Úroveň zručnosti a nápaditosti, kterou Armstrongovi disponují, je jednoduše neuvěřitelná.“

Pro Andrewa Garfielda Webbův přístup znamenal, že se na svou roli musel připravovat intenzivním tréninkem, na který dohlížel trenér Armando Alarcon. „Fyzická stránka příprav byla rozhodně velice namáhavá. Po šest měsíců jsme trénovali šest dní v týdnu. Dostal jsem do těla víc, než jsem si myslel, že snesu. Ale Armando měl skvělý přístup a stali se z nás během té doby skvělí přátelé.“

„Myslím, že jednou z věcí, kvůli kterým je Spider-man tak zajímavý, je to, jak rychle se dokáže pohybovat, jak hbitý je,“
míní Marc Webb. „Pavouci jsou drobná stvoření, která se dokážou pohybovat neuvěřitelnou rychlostí a s ohromnou efektivitou, to bylo pro naši postavu velice důležité. Andrew strávil spoustu času studiem pohybu pavouků a vymyslel specifický pavoučí styl pohybu. Pracoval opravdu tvrdě a bylo velice pozoruhodné ho sledovat.“

Nová vize Spider-mana znamenala také nutnost navrhnout mu nový kostým a nové vystřelovače pavučin. „Snažili jsme se vytvořit kostým, který by působil dojmem, že si ho možná mohl Peter vyrobit sám. Bylo důležité, aby zdůrazňoval Spider-manovy specifické tělesné proporce a působil celkově pavoučím dojmem,“ popisuje kostymérka Kym Barrett. „Vyšla jsem z nápadu, že si Peter Parker kostým navrhl na počítači. Marc chtěl divákům představit svět plný elektroniky a technologií, do kterého musel kostým zapadat. Při jeho návrhu jsme uplatnili figuru Andrew Garfielda a zpracovali jeho kostým tak, aby ze všech úhlů působil geometrickým dojmem.“

The Amazing Spider-ManCo se materiálu kostýmu samotného týkalo, inspirovali se tvůrci filmu celou řadou skutečných obleků. „Dívali jsme se na obleky sportovců na zimních olympijských hrách a také na cyklistické dresy,“ dodává Arad. „Lehké, sportovní, přiléhavé materiály, kterými by se Peter při návrhu svého kostýmu mohl inspirovat.“ Hledí Spider-manovy masky vytvořila společnost, která vyrábí sluneční brýle a vizory pro armádu a NASA. Jejich povrch má sníženou odrazivost, skla mají modrý nádech a jsou potažena zlatou zrcadlovou vrstvou s šestiúhelníkovými vzory.

Výsledek byl působivý – zejména pro muže, který si ho měl obléknout. „Když jsem kostým poprvé uviděl, připadal mi naprosto úžasný a Kym na něm odvedla skvělou práci. Zpracovala ho po svém, ale současně zůstala věrná tomu, který původně nakreslil Steve Ditko,“ vzpomíná Garfield. „Obléknout si ho na sebe byl fascinující a poněkud surreálný zážitek, protože vidíte sám sebe, jak se měníte v něco, co pro vás hrozně moc znamená.“ Obléknutí do kostýmu Garfieldovi zabralo dvacet minut a vyžadovalo asistenci kostyméra Roberta Moorea.

Jerome Chen vytvořil se svými týmy vizuální styl, který přirozeně propojuje špičkové kaskadérské scény s počítačovou animací a obojí dokonale zapracovává do digitálního prostředí. Společnost Imageworks vytvořila celou řadu digitálních postav, prostředí a vizuálních prvků, mezi něž patří samotný Spider-man, Lizard, budova společnosti OsCorp a rozsáhlé střešní prostory, 6. Avenue v New Yorku, chodby střední školy, stoky pod New Yorkem či Spider-manovy nové pavučiny.

Chen se svým týmem také dohlížel na tvorbu počítačového modelu Lizarda, padoucha filmu The Amazing Spider-Man a současně nejkomplexnější digitální postavu, jaká v Imageworks kdy vznikla. „Je to velice ikonický komiksový padouch,“ svěřuje se Chen. „A objevil se v řadě variací. Náš Lizard je vysoký téměř 280 centimetrů, je svalnatý, silný a má mohutný ocas. Tvář má humanoidní, což bylo velice důležité, protože jsme potřebovali zachovat spojení s doktorem Connorsem v podání Rhyse Ifanse.“

Pro potřebu tvorby neuvěřitelných detailů Lizardových šupin a pohybu jeho svalů byly v Imageworks vyvinuty nové animační a renderovací technologie. „Marc toužil po tom, aby měla Lizardova kůže záhyby, jaké mají skuteční ještěři – ale přesto jsme měli vnímat sílu svalů, které se pod nimi ukrývají,“ připomíná Chen. „Jeho tým strávil celé měsíce studiem ještěrů, HD záznamů z muzeí, návštěvami ZOO a místních zverimexů.“

 



Text: KRIS ve spolupráci s Falcon
Foto: Falcon





SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

 

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit pod svým uživatelským účtem.
Pokud ještě účet nemáte, můžete se snadno zaregistrovat zde.

Přihlášení

Anketa

Vánoce 2017 aneb plánujete nějaké kulturní dárky?

Výsledky

Doporučujeme

Splněné přání