V průběhu dubna jsme zavítali také na tiskovou konferenci pořádanou k příležitosti uvedení nového českého snímku Vrásky z lásky. Scénář napsal Marek Epstein, o režii se postaral Jiří Strach. Hlavní dvě postavy příběhu byly napsány hercům přímo na tělo. Před kamerou předvedli své výborné schopnosti Jiřina Bohdalová a Radek Brzobohatý. Jak jejich spolupráce fungovala? Co nám prozradili o vzniku tohoto díla?
Marek Epstein prohlásil, že film nejvíce ovlivnily dva faktory. Prvním byla Jiřina Bohdalová, která scénář pečlivě četla a druhým, kdo ale nečetl naopak téměř vůbec, byl grand. Ten totiž zavinil to, že byl snímek v původní verzi zcela zamítnut a vrácen k přepracování. Díky tomu se děj poměrně radikálně změnil. Kvůli zamítnutí, se prý ale velice zlepšila druhá polovina díla.
Jaké byly důležité změny ve druhé části scénáře? Je to vlastně jiný příběh, než měl být v první verzi. Jednalo se například o konec. Tato scéna byla ještě dotáčená na Šumavě v období, kdy v České republice panovaly rekordní mrazy.
Jiří Strach prozradil víc o své režisérské práci, snažil se pracovat hlavně pomocí otázek. Ptal se herců na jejich názory, zajímal se o to, jak to chodí v jejich věku. V tomto ohledu si podle svých slov plně uvědomoval, že je velmi mladý a nemůže tudíž do filmu přenést své vlastní zkušenosti. Jeho hlavními rádci se tedy stala dvojice Bohdalová s Brzobohatým.
Jak se herečce líbil scénář a samotné natáčení? „V první chvíli scénář vypadal dobře. Nejtěžší byla scéna, kdy jsem měla přelézt přes plot, protože jsem se před tím při natáčení velice bolestivě zranila. Záchranu poskytnul pan doktor, který mi dal injekce, a tak jsem mohla s mírnějšími bolestmi točit dál,“ prozradila Jiřina s úsměvem.
Postava bývalé herečky Jany Furtákové byla paní Bohdalové vytvořená na míru. Zajímalo nás, zda měla ke scénáři nějaké výhrady. „Samozřejmě určité výhrady ke scénáři byly, neboť jsem dle svého uvážení posuzovala situace ve filmu a vše projednávala s režisérem. Dala jsem do toho zkušenosti svého věku. Režisér však nebyl ješitný a přistupoval k mým názorům s úctou. Film vznikal pomalu a dlouho. Ve scénáři se pečlivě škrtalo a upravovalo.“
A jaké měl připomínky ke scénáři pan Brzobohatý? I on pochválil Jiřího Stracha za jeho ochotu k úpravám podle potřeb herců. Režisér k tomuto tématu ještě dodal, že není vůbec jednoduché psát pro dva starší herce, protože si na jedné straně uvědomoval jisté limity, jako jsou náročné fyzické akce, zároveň však měl dva herce, kteří ho pobízeli, aby se na to neohlížel. Zavzpomínal: „Na jedné schůzce Radek Brzobohatý nesměle upozornil na fakt, že už nemůže dělat kliky na jedné ruce, protože má cosi s ramenem.“
Znamená to tedy, že bylo nutné použít dabéry? Vůbec ne! Radek Brzobohatý patří k těm hercům, kteří se neradi nechávají zastupovat kaskadéry a totéž platí i o Jiřině Bohdalové. Brzobohatý projevil Jiřině velký obdiv a složil jí poklonu za to, že dokázala s tak obrovskými bolestmi zvládnout další natáčení.
V premiérovém týdnu skončily Vrásky z lásky na třetím místě z hlediska návštěvnosti. S počtem 12 528 diváků předhonil snímek i Cameronův trojrozměrný Titanic, na který se přišlo podívat 11 753 návštěvníků, v té době byl v kinech již druhý týden. Film režiséra Stracha je zaměřený na určitou věkovou kategorii, bude tedy jeho cesta pokračovat i do zahraničí? Tvůrci se vyjádřili tak, že v žádném případě nechtějí své dílo zařazovat do nějaké škatulky. O dalším šíření Vrásek z lásky se bude teprve rozhodovat. Věří však tomu, že na tento film budou brát děti své rodiče. Příběh má v sobě hluboké emoce a je o naději. Mladí diváci ocení především humor a odhodlanost starších lidí.
Na závěr jsme položili Jiřině Bohdalové zapeklitou otázku. Velmi se nám zalíbil název filmu Vrásky z lásky a v této souvislosti nás napadlo, kolik z vrásek, které herečka má, jsou z lásky? Jiřinu to příjemně pobavilo a odpověděla nám: „Vy snad nějaké vidíte?“ Vzápětí však trochu smutně přiznala: „To víte, že všechny!“
Text: Meggie
Foto: Archiv