Opozdilce v pátek odpoledne přivítal Strapo & DJ Spinhandz. Následně na Live stage naběhl Paulie Garand & Kenny Rough, zatím co u vstupní brány do ráje čekaly desítky nadšenců. Slunečné odpoledne přálo odpočinku před náročným večerem, jehož zlatým hřebem byl KRS-One.
Moja Reč přijela s kapelou Komplot, se kterou už nějaký ten pátek hrají, a pořád jim to šlape. Zazněly tracky „Motivacia“ ze společné debutové desky Demo nebo kritičtější „Na voľnej nohe“, kdy pod Supovy bars hrál na elektrickou kytaru pouze Josef Engerer a síla textu byla o to výraznější.
Ve vedlejším Boombox hangáru hráli od šesti Věc Makropulos – Pardubický crossover-rap. Pod pojem crossover se dá schovat spousta věcí – saxofon, rockové refrény, nebo rap – ten bohužel trochu pokulhával za celkovým hudebním projevem. Originální leč nedotažená rozmanitost produkce dávala nejvíce zabrat zvukařovi. Některým trackům bylo stěží rozumět, a možná proto mě nejvíce pobavil pomalejší „Dealer“ s refrénem: „Chtěl si víc a nemáš nic, měl si víc, než můžeš říct. Sedět budeš za blbej dýl, možná dýl než David Steel,“ který si myslím, že má šanci zlidovět.
„Bez ohledu na čas a dobu“
Po krátké zvukovce se na totožné stagi ukázali De Zrechts. Spustili se s trackem „Atak“ a jejich hutný oldschoolový rap podpořil za pultem Mano i skrečema. Bez ohledu na čas a dobu mi přijde, že De Zrechts mají pořád co říct. A doufám, že při vystoupení mladším posluchačům neubylo z jejich hrdosti.
Před další show byla delší pauza, a tak jsme před hangárem postáli u Chapeau Rouge Freestyle Corneru. DJ Maro pouštěl žilou ověřené beaty a MC´s se snažili vcelku početnému publiku dokázat, že si cenu (dvě a půl hodiny nahrávání v Rooftop studiu zdarma, mikrofon a sluchátka) zaslouží. Mezi přihlášenými se ocitl i Lifesto, který vypadl už v prvním kole, když došla „řeč“ na jeho porno kariéru. Někdo si neustále šlapal na kabel, jiný zas na jazyk.
Slovenská HAHA Crew patří mezi jedny z nejmladších interpretů, ale jejich minimalistické texty mají svou sílu a na tracky „Rap a Móda“ nebo „Karamel“ si kde kdo pořádně zařval. Lyrický rap a zajímavá vizáž je silně odlišuje. Samey se nedávno vrátil z New Yorku, kde natočil i klip na věc zvanou „300“. Tenhle klasický pouliční boom bap rap na živo mě přesvědčil, že má skvěle nakročeno a publikum mu rozumí.
Podobně ráznou poetiku nabídli i YZO Empire, kteří se připojili na společný „F*ck Swag“. Jako je Samey v HAHA Crew vůdčí osobností, tak je tomu i u Logica v YZO – netypický hlas, srozumitelný rap a střízlivý text. To vše dohromady mi nejvíce sedlo v odehraném tracku „Black Swan“.
„TooKool Black, Black TooKool“
Na Bigg Boss obláčku připluli místní Peneři s náloží magnetické energie. „Nemám zájem“, „Co bude až nebude rap“, „Planeta Praha“ a spoustu dalších hitů zahřálo na srdci nebo alespoň po těle. Podpořit PSH přišel i LA4 se svou slokou z „1994-2004“ do beatu „Smíchov – Újezd“. Nad pódiem se vznášela černobílá vlajka labelu a žár plamenů hostil pekelnou show. Peneři si po celou dobu vystoupení drželi pozornost posluchačů, ale po několikátém zhlédnutí na živo mě už nepřekvapili. Jsem rád, že se vrací i ke starším věcem a znovu si můžeme vychutnat třeba Penerského dezertu. Vladimír také využil této příležitosti a oznámil, že s Hugo Toxxxem konečně pracují na společném projektu.
Od jedenácti hodin převzali kontrolu Los Angelesští Dilated Peoples. Na zahřátí dali „Back Again“ a pokračovali ve smršti Alchemistových řízných samplů i dalším trackem „Live On Stage“. Je tomu už tři roky, co Evidence vydal album „Cats & Dogs“, které se těšilo oblibě. Přesto se na tomto úspěchu nezasekl a připravenou sloku z tracku „You“ zarapoval do Premierova beatu „Boom“. Osobitý přístup k věci je znát jak ve vytříbeném hlasu Evidence a Rakaa, tak v zajímavém výběru produkcí – o mnohé z nich se postaral sám Evidence, což je patrné i na nedávno vydaném albu „Directors of Photography“.
„Nepotřebuju mít zlato na krku, mám respekt“
Jak vypadá čistý rap přímo z Bronxu, přišel na pódium ukázat KRS-One. Poučným „Hip Hop Lives“ dal české definici oldschoolu na frak. Slokou z „Classic“ zas vysvětlil jeho přístup k životu. A „Sound of da Police“ je natolik známou hymnou hip hopu, že po prvních úderech musel zavětřit každý znalý nos kvalitu. V pozadí toprockující b-boys chytali každý beat, a nejednalo se pouze o klasické boom bap produkce – KRS má za sebou spolupráci například s Noisia a nebojí se zarapovat do tvrdého glitch hopu.
Text: Martin Hrnčíř
Foto: Štěpán Landa