Hip Hop Kemp 2014 připravil nezapomenutelnou show (páteční report)

hip hop kemp 2014Opozdilce v pátek odpoledne přivítal Strapo & DJ Spinhandz. Následně na Live stage naběhl Paulie Garand & Kenny Rough, zatím co u vstupní brány do ráje čekaly desítky nadšenců. Slunečné odpoledne přálo odpočinku před náročným večerem, jehož zlatým hřebem byl KRS-One.


Moja Reč přijela s kapelou Komplot, se kterou už nějaký ten pátek hrají, a pořád jim to šlape. Zazněly tracky „Motivacia“ ze společné debutové desky Demo nebo kritičtější „Na voľnej nohe“, kdy pod Supovy bars hrál na elektrickou kytaru pouze Josef Engerer a síla textu byla o to výraznější.

Ve vedlejším Boombox hangáru hráli od šesti Věc Makropulos – Pardubický crossover-rap. Pod pojem crossover se dá schovat spousta věcí – saxofon, rockové refrény, nebo rap – ten bohužel trochu pokulhával za celkovým hudebním projevem. Originální leč nedotažená rozmanitost produkce dávala nejvíce zabrat zvukařovi. Některým trackům bylo stěží rozumět, a možná proto mě nejvíce pobavil pomalejší „Dealer“ s refrénem: „Chtěl si víc a nemáš nic, měl si víc, než můžeš říct. Sedět budeš za blbej dýl, možná dýl než David Steel,“ který si myslím, že má šanci zlidovět.

 


„Bez ohledu na čas a dobu“

 

Po krátké zvukovce se na totožné stagi ukázali De Zrechts. Spustili se s trackem „Atak“ a jejich hutný oldschoolový rap podpořil za pultem Mano i skrečema. Bez ohledu na čas a dobu mi přijde, že De Zrechts mají pořád co říct. A doufám, že při vystoupení mladším posluchačům neubylo z jejich hrdosti.

Před další show byla delší pauza, a tak jsme před hangárem postáli u Chapeau Rouge Freestyle Corneru. DJ Maro pouštěl žilou ověřené beaty a MC´s se snažili vcelku početnému publiku dokázat, že si cenu (dvě a půl hodiny nahrávání v Rooftop studiu zdarma, mikrofon a sluchátka) zaslouží. Mezi přihlášenými se ocitl i Lifesto, který vypadl už v prvním kole, když došla „řeč“ na jeho porno kariéru. Někdo si neustále šlapal na kabel, jiný zas na jazyk.

Slovenská HAHA Crew patří mezi jedny z nejmladších interpretů, ale jejich minimalistické texty mají svou sílu a na tracky „Rap a Móda“ nebo „Karamel“ si kde kdo pořádně zařval. Lyrický rap a zajímavá vizáž je silně odlišuje. Samey se nedávno vrátil z New Yorku, kde natočil i klip na věc zvanou „300“. Tenhle klasický pouliční boom bap rap na živo mě přesvědčil, že má skvěle nakročeno a publikum mu rozumí.

Podobně ráznou poetiku nabídli i YZO Empire, kteří se připojili na společný „F*ck Swag“. Jako je Samey v HAHA Crew vůdčí osobností, tak je tomu i u Logica v YZO – netypický hlas, srozumitelný rap a střízlivý text. To vše dohromady mi nejvíce sedlo v odehraném tracku „Black Swan“.

 

„TooKool Black, Black TooKool“

 

Na Bigg Boss obláčku připluli místní Peneři s náloží magnetické energie. „Nemám zájem“, „Co bude až nebude rap“, „Planeta Praha“ a spoustu dalších hitů zahřálo na srdci nebo alespoň po těle. Podpořit PSH přišel i LA4 se svou slokou z „1994-2004“ do beatu „Smíchov – Újezd“. Nad pódiem se vznášela černobílá vlajka labelu a žár plamenů hostil pekelnou show. Peneři si po celou dobu vystoupení drželi pozornost posluchačů, ale po několikátém zhlédnutí na živo mě už nepřekvapili. Jsem rád, že se vrací i ke starším věcem a znovu si můžeme vychutnat třeba Penerského dezertu. Vladimír také využil této příležitosti a oznámil, že s Hugo Toxxxem konečně pracují na společném projektu.

Od jedenácti hodin převzali kontrolu Los Angelesští Dilated Peoples. Na zahřátí dali „Back Again“ a pokračovali ve smršti Alchemistových řízných samplů i dalším trackem „Live On Stage“. Je tomu už tři roky, co Evidence vydal album „Cats & Dogs“, které se těšilo oblibě. Přesto se na tomto úspěchu nezasekl a připravenou sloku z tracku „You“ zarapoval do Premierova beatu „Boom“. Osobitý přístup k věci je znát jak ve vytříbeném hlasu Evidence a Rakaa, tak v zajímavém výběru produkcí – o mnohé z nich se postaral sám Evidence, což je patrné i na nedávno vydaném albu „Directors of Photography“.

 

„Nepotřebuju mít zlato na krku, mám respekt“

 

Jak vypadá čistý rap přímo z Bronxu, přišel na pódium ukázat KRS-One. Poučným „Hip Hop Lives“ dal české definici oldschoolu na frak. Slokou z „Classic“ zas vysvětlil jeho přístup k životu. A „Sound of da Police“ je natolik známou hymnou hip hopu, že po prvních úderech musel zavětřit každý znalý nos kvalitu. V pozadí toprockující b-boys chytali každý beat, a nejednalo se pouze o klasické boom bap produkce – KRS má za sebou spolupráci například s Noisia a nebojí se zarapovat do tvrdého glitch hopu.





Text: Martin Hrnčíř
Foto: Štěpán Landa





SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

 

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit pod svým uživatelským účtem.
Pokud ještě účet nemáte, můžete se snadno zaregistrovat zde.

Přihlášení

Anketa

Vánoce 2017 aneb plánujete nějaké kulturní dárky?

Výsledky

Doporučujeme

Splněné přání