Úspěšná koncepce se nemění – přesto se pořadatelé Festivalu španělských filmů La Película po loňském diváckém úspěchu rozhodli nadcházející 7. ročník posunout dále: v dramaturgii, čase i v prostoru. Návštěvníci, kteří v únoru 2012 zavítají do Kina Světozor nebo Art se mohou těšit na výběr nejlepších španělských filmů natočených v posledních dvou letech.
Každoroční programový pilíř však během dalšího ročníku doplní čtveřice cenných snímků venezuelské provenience a zejména celosvětově vyhledávaná kolekce španělského neorealismu s opusy, které vznikly mezi léty 1951 až 1961. Na jejich výběru se podílel například Antonio Banderas, pro nějž jsou tyto snímky „klenoty španělského filmu 50. a 60. let vytvářející věrný obraz nejtěžšího období frankistické diktatury“.
Hlavním partnerem 7. ročníku festivalu La Película se i letos stala společnost Telefónica Czech republic a. s. Vstupenky budou v prodeji v pokladnách a na webu pražského kina Světozor, kde bude festival probíhat od 14. do 19. února 2012 a brněnského kina Art, zde se uskuteční od 20. do 26. února, kompletní program bude v průběhu ledna zveřejněn na www.lapelicula.cz.
Zdejší příznivci španělské kinematografie budou mít díky festivalu La Película příležitost vidět většinu snímků vůbec poprvé. K nejvýznamnějším dosud potvrzeným titulům patří zahajovací projekce Vetřelců / Intruders – španělský režisér Juan Carlos Fresnadillo tento horor natočil v hollywoodském stylu s hvězdami Clivem Owenem nebo Danielem Brühlem. České publikum tento snímek slavnostně uvedený na festivalech v Torontu a San Sebastianu uvidí dříve než například návštěvníci kin ve Spojených státech.
Ambice na Oscara a skvělé ohlasy provázejí rovněž drama A také déšť / También la lluvia, kde na pozadí natáčení filmu o objevení Ameriky Kryštofem Kolumbem jde především o reflexi postavení indiánského obyvatelstva v současné Latinské Americe. Film se opírá mimo jiné o skvělý herecký výkon Gaela Garcíi Bernala.
„Vidět čtyři venezuelské snímky z posledních let se často nepodaří ani návštěvníkům velkých filmových festivalů,“ říká na okraj další části 7. Festivalu španělských filmů její dramaturg, David Čeněk, a dodává: „Bude určitě zajímavé konfrontovat látku i zpracování čtveřice vybraných venezuelských filmů s mediálním obrazem této jihoamerické země, jenž bývá často redukován jen na prezidenta Huga Cháveze.“
Po loňském sledovaném výběru tzv. býčích filmů (cine de torros) přichází La Película s další dramaturgicky objevnou kolekcí starších snímků. V rámci sekce Španělský neorealismus budou promítnuta stěžejní díla tamní kinematografie: ve Španělsku se vlna nového přístupu ke kinematografii vzedmula o pár let později než v Itálii, ale přinesla neméně zajímavá filmová díla. Stačí jmenovat Smrt cyklisty / Muerte de un ciclista režiséra Juana Antonio Bardema z roku 1956, Buñuelovu Viridianu, debut Carlose Saury Páskové / Los Golfos a další.
Zdroj: SMART Communication
Foto: SMART Communication