
Na „Černé labuti“ vás hned od začátku upoutá především představitelka hlavní role Natalie Portmanová. Ta musela téměř rok dřít, aby hvězdnou primabalerínu newyorského baletu Ninu Sayersovou zahrála co nejvěrohodněji. A nutno dodat, že se jí to daří náramně. Ne nadarmo už Portmanová získala Zlatý glóbus a nominovaná je také na Oscara.
Nina dostane šanci hrát ve světoznámém Labutím jezeře hlavní roli, ovšem umělecký šéf baletu Thomas Leroy (Vincent Cassel) chce, aby jedna herečka ztvárnila Bílou i „Černou labuť“. Zatímco bílou zvládne Nina precizně a úchvatně, s temnou rebelskou podobou má problémy. Na tu se naopak skvěle hodí nová členka souboru, Lily (Mila Kunisová). Ta je pravým opakem Niny. Chce se s ní kamarádit, ale mladá dívka v ní vidí především konkurentku.
Nina dostane šanci hrát ve světoznámém Labutím jezeře hlavní roli, ovšem umělecký šéf baletu Thomas Leroy (Vincent Cassel) chce, aby jedna herečka ztvárnila Bílou i „Černou labuť“. Zatímco bílou zvládne Nina precizně a úchvatně, s temnou rebelskou podobou má problémy. Na tu se naopak skvěle hodí nová členka souboru, Lily (Mila Kunisová). Ta je pravým opakem Niny. Chce se s ní kamarádit, ale mladá dívka v ní vidí především konkurentku.
Navíc hlavní představitelku drží při zemi starostlivá matka Erica (Barbara Hershey), se kterou žije a jež v mládí nedosáhla na takové úspěchy jako její dcera. Pro Ninu je nesmírně těžké docílit svého snu, v její mysli je totiž příliš rušivých vlivů, a ty jí do cesty kladou nové překážky. Ale velké finále při premiéře skutečně stojí za to všechno trápení a slzy.
Snímek je výtečný nejen díky skvělým hercům. Dramatickou atmosféru dotváří původní hudba Petra Iljiče Čajkovského. Skupina scénáristů se nebála v příběhu erotiky, krve, ani drsných vztahů a kamera je tak důsledná a poctivá, až máte v některých scénách pocit, že museli mít tvůrci při natáčení ještě jednu skrytou a použili záběry z ní.
„Černá labuť“ je neopakovatelné ztvárnění toho, jak to chodí v drsném konkurenčním boji na vysoce sledovaných postech, ale i ukázkou, jak snadno vám v zatemněné, posedlé mysli může váš vysněný svět překrýt ten skutečný. Dá se očekávat, že některé z pěti nominací na Oscary dílo Darrena Aronofskyho promění v sošky. Film by si to rozhodně zasloužil.
Text: Pavel Urban
Foto: Bontonfilm
Komentáře
RSS informační kanál kometářů k tomuto článku.