
Čtvrtý ročník festivalu Hip Hop Jam se konal 15. - 17. července ve Starých Ždánicích u Pardubic. Teplé počasí nahrávalo zábavě a spíše koupání než pohybovému vydání sil u jednotlivých stagí. Atmosféra však byla vynikající, jen poslední večer trochu pokazil vytrvalý déšť. Zatímco zážitky z vystoupení si fanoušci odnášeli významné, po organizační stránce vše už tak dokonale neklapalo.
Festival Hip Hop Jam sliboval příjemně strávené tři letní dny u vody, okořeněné kvalitní hip hopovou hudbou. Toto očekávání v obecném pohledu splnil, ale zároveň se našlo mnoho momentů, při kterých zůstával rozum stát.

Pátek už sliboval nabitější program, a tak bylo třeba se trochu prospat. Ne každý měl na věc stejný názor, ovšem noční hluk tak nějak už k festivalům patří. Ráno zalilo horké slunce a bylo zcela jasné, že přes den zatopí ještě mnohem víc. Logicky se proto nejvíce lidí zdržovalo u vody místní pískovny, která byla od stanových městeček jen pár metrů a areál pak jen o pár kroků dál přes silnici. Lokalita byla pro Hip Hop Jam zvolená skvěle. Proto na druhou stranu dokážou nemile překvapit věci, jenž by se od pořadatelů, kteří už mají s organizací víceleté zkušenosti, daly očekávat jako samozřejmé.
Akutní nedostatek pitné vody v celém areálu při téměř čtyřicetistupňovém vedru je neodpustitelný prohřešek. Sprchy sice fungovaly, ovšem tradiční koryta na umytí rukou byste v kempech hledali marně. Ani mobilních záchodků či pytlů na odpadky nebylo zrovna příliš. Zpoplatněná kyvadlová autobusová doprava, za kterou se za pár minut cesty z areálu do Stéblové na vlak vybíralo dvacet korun, jezdila téměř prázdná a na plotech areálu se objevily cedule, že v sobotu nepojede vůbec. Jak se dostat do Stéblové pěšky byla spíše táborová bojovka než snadná procházka. Hodně lidí se tak ve velkém vedru vydalo jen do obchodu ve Starých Ždánicích doplnit zásoby a zase pospíchali rychle zpátky k vodě.

Jako první z kapel si hlavní pódium vyzkoušeli liberečtí BPM, kteří sice začali s lehkým zpožděním, ale v náročném horku předvedli zajímavý koncert. Jen podpora publika zatím byla velmi slabá. Každopádně lidi na Jamu byli ti hlavní, kdo se zasloužil o to, že atmosféra na větších koncertech a celková pohoda, byly neobvykle příjemnými atributy festivalu. Stánky s jídlem a pitím v areálu se zrovna nechlubily nejlákavějšími cenami, ovšem pivo chutnalo skvěle a fronty se povětšinou nekonaly. Někdy ale stánkařům a prodejcům v obchodech s oblečením nebylo do zpěvu, když několikrát během festivalu vypadla elektřina. To zažili například i novináři ve VIP stanu při své práci.
Dění na Main Stagi se pak pozvolna rozjíždělo a za ní na improvizované ploše probíhal Graffneck Graffiti Jam. Na pódiu se po DeFuckTo a Mojí Reči lidem představila americko-česká skupinka umělců. Nironic, Rasco, Hi-Def a DJ Mad Skill už jsou českému publiku dobře známí, ale opět ukázali velký rozdíl v živých koncertech mezi českými rodáky a těmi zpoza moře. Svou práci odvedli Vec se Zverinou a pak už se na lidi nachystali Indy&Wich s La4 klukem. Oba rappeři kromě známých hitů představili také několik skladeb ze svých připravovaných sólových alb, které vyjdou ke konci letošního roku. Následující koncert měl už předem nálepku „výtečná show“. U kapely Kontrafakt jsme si už jednoduše zvykli, že na pódiu nechají jako správní profesionálové všechno. Z bezpočtu jejich hitů s nimi znovu stovky fanoušků odrapovali většinu koncertu. Rytmus pak přizval zpět na scénu DJ Mad Skilla, s nímž pak dali několik dalších písní.

Skvělý nápadem bylo postavit hudební produkci a několik stánků s občerstvením a nápoji přímo na pláži, méně radostný byl však fakt, že generátor, který zásoboval tyto stánky, vydával hlasitý zvuk po celou noc přímo v bezprostřední blízkosti stanů ve VIP kempu. Ti odolnější si ještě zašli vychutnat vystoupení Adama Tensty do Party In House Stage. Show odvedl parádní, ovšem osvětlení bylo nepochopitelně tmavé a rychle blikající, což nebylo pro zrak zrovna příjemné.
Sobota měla příjemný festival dovést do úspěšného cíle, a i když se očekávaly bouřky a odpoledne se zatáhlo, stále počasí drželo suchou nadvládu. Po vyhlášení soutěže Tic Tac Hip Hop Talents, kdy se na scénu na chvíli po dvou dnech vrátil i Kato, oceněný v kategorii pro přínos československému hip hopu, přišla s nástupem slovenské kapely H16 i změna na obloze. Nad areálem se spustil déšť. Nejdříve příjemný a osvěžující, později hustší, vytrvalý, v pokročilých hodinách dokonce studený. Místo velkého návratu Názov Stavby, kteří měli trochu zpoždění, se mezi slovenský dvojblok vklínili Pio Squad, kteří potěšili řadu tuzemských fanoušků. Energický a zábavný koncert navnadil na další várku česko-slovenského menu. Po již zmíněném uskupení Názov Stavby, kteří neměli zcela sladěné mikrofony, přišla speciální téměř dvouhodinová show Bigg Boss Jam. Členové kapel PSH, SuperCrooo a Laforem s DJ Mikem Trafikem za zády se v zajímavých blocích postarali o slušnou zábavu. Peneři vyzkoušeli naživo reakci na nové skladby z desky Epilog a zazněla řada skladeb, kde si jednotliví členové stáje hostují. Jen škoda, že La4 měl občas výpadky textu. Finální vystoupení obstarala další americká hvězda Slim Thug. Jeho představení bylo působivé a fanoušci si ho rozhodně užili. Třebaže se pak na cestě zpět ke stanům brodili lidé v bahně, mohli být s festivalovou atmosférou a programem spokojení. Hip Hop Jam se celkově vydařil a i přes některé nedostatky si mohlo několik tisíc lidí zapsat do kolonky zážitky heslo „vydařený“.
Text: Pavel Urban
Foto: Aneta Šimonková