Nový muzikál Osmý světadíl měl v pražském Divadle Kalich premiéru 8. září, o týden později jsme zhlédli jednu z prvních repríz a je třeba uznat, že na domácí scéně se objevil skutečně výborný počin, kterému téměř nic nechybí. Kromě známých písní od skupiny Elán, jež jsou hnacím motorem představení, musíme ocenit i výborné herecké, taneční a pěvecké výkony všech protagonistů.
Osmý světadíl má dva obrovské plusy ještě před tím, než ho uvidíte. Hity od Elánu a režiséra Jána Ďurovčíka. Ten se kromě režie a spolupráce na libretu, postaral i o choreografii a světelný design a na všech frontách odvedl vynikající práci. Libreto pánů Filana, Pavlace a již zmíněného Ďurovčíka je vhodně vyvážené a nenásilně napojuje české dialogy na původní slovenské texty písní. Jednoduchá, ale účinná scéna Martina Černého je složená z tisíců žárovek, které dle potřeby mění barvu či intenzitu. Ostatní jevištní doplňky jsou jen drobné na dokreslení místa, přesto je přestaveb poměrně dost.
První polovina představení je spíše zábavného rázu, což je další světlá stránka díla. Romantický mladík Tomáš (ve čtvrteční alternaci Roman Tomeš) se zamiluje do krásné matfyzačky Jany (Michaela Doubravová). Ta však chodí s bohatým Erikem (Jan Kříž). Moc jim to ale neklape a Tomáš toho postupně využívá a chce získat Janu pro sebe. Po přestávce se však hraje na vážnější strunu. Rodiče Jany (Jan Révai a Alžběta Stanková) prozradí své dceři, že její mladší bráška Kuba (Filip Antonio) je těžce nemocný a právě Erik je ochoten zaplatit jeho léčbu výměnou za Janiny city. Ty už ale vůči Erikovi dávno vychladly. Když se pravdu dozví Tomáš, chystá se vzít osud do svých rukou. Příběh samotný je poměrně prostý, ovšem dobře vystupňovaný a protkaný zlehčujícím vtipem a emočními prvky, hlavně v podobě písní jako „Len kým tu si“, „Čakám ťa láska“, „Kaskadér“ a řady dalších.
Pokud jsme ocenili práci Ďurovčíka, pak je třeba to samé učinit i u samotných účinkujících. Především tři hlavní role jsou prakticky bezchybné. Doubravová překvapivě zvládá svou první velkou muzikálovou úlohu, stejně tak i Tomeš (navíc i jejich alternace jsou velmi kvalitní). Hlavně ve zpěvu a tanci však exceluje Jan Kříž. Herecky, a nečekaně příjemně i v několika pěveckých číslech, pak oslnila Stanková. Vtipnou složku obstaral ve víceroli Juraj Bernáth a také pánská company, která zase dostává dost prostoru i v hereckých partiích. V případě té dámské je naopak třeba uznat výborné taneční a choreografické výkony. Všichni zkrátka jedou naplno a diváci to patřičně ocení.
Kromě láskyplného a emočního příběhu a mnohdy zajímavě podaných a zaranžovaných písní skupiny Elán, kdy hlavně ženské hlasy a vícehlasy dodávají skladbám nový rozměr, se tvůrcům podařilo do Osmého světadílu zakomponovat i zábavné scénky. Ty děj nijak nebrzdí, jen dokreslují propracovanost a nápaditost. Například úvodní replika s hrnci, mix v obchodním centru či hokejová scéna na úvod druhého dějství, při níž i týden po tragédii hráčů Jaroslavli mrazí. A roztomilý je i malý Kubík, jehož první slova jsou: „Jsem nasr..ej“ a od nějž se dozvíte, že holky dávají ve vztazích místo kopaček tenisky.
Osmý světadíl je komplexně zdařilý muzikál, který netáhnou jen známé písně včetně dvou nových, ale i samotní herci a zpěváci či emoční a zábavná stránka díla. Rozhodně však na české scéně vysvitla hvězda, kterou je třeba si hýčkat.
Text: Pavel Urban
Foto: Osmý světadíl
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
Tomáš Löbl: Slovenština byla těžší, než jsem si myslel
Osmý světadíl nechal nahlédnout pod pokličku a pokřtil soundtrack
Hity skupiny Elán vás vezmou na Osmý světadíl
Elán zahraje v Pardubicích a chystá muzikál