Nová adaptace úspěšné divadelní hry Davida Auburna DŮKAZ je od soboty 10. září k vidění v pražském Divadle Rokoko. V režii Ondřeje Zajíce excelují v díle o skrytém talentu dcery výtečného matematika Veronika Kubařová, Oldřich Vízner, Martin Písařík a Stanislava Jachnická. O tom, jak je od geniality blízko k šílenství se přesvědčí hlavní hrdinka při předložení svého důkazu.
Za svou hru získal americký spisovatel David Auburn v roce 2011 Pulitzerovu cenu a úspěšný počin byl i zfilmován. V hlavních rolích snímku zazářili Anthony Hopkins a Gwyneth Paltrow. „Důkaz“ u nás byl již jednou nastudován, a to před sedmi lety Miroslavem Krobotem v Divadle v Řeznické. Nyní se díla chopil režisér Ondřej Zajíc, představení se hrají na scéně Rokoka.
Oldřich Vízner v roli geniálního matematika Roberta se zjevuje své dceři Catherine (Veronika Kubařová) v retrospektivních scénách, které se datují několik let zpátky od reálného času, v němž je Robert týden po smrti. Tehdy se totiž jeho genialita proměnila v šílenství a Catherine se o něj musela několik let starat.
Robertovu rozsáhlou pozůstalost se snaží prozkoumat mladý matematik Hal v podání Martina Písaříka. Catherine ho zprvu v domě nechce, postupně k němu ale nalezne cestu a večer po pohřbu jejího otce se dokonce intimně s Halem sblíží. Čerstvá láska pomate Catherine hlavu více, než už možná je a svěří Halovi klíček od zamčené zásuvky v otcově pracovním stole. Tam najde mladý student sešit, v němž je jedna z klíčových úloh celé matematické historie. Problém nastane ve chvíli, kdy Catherine prohlásí, že toto dílo napsala ona. Kromě talentu však po otci zdědila možná i onu nemoc. V tu chvíli také končí první část hry.
Do celého příběhu navíc vstoupila také sestra Catherine Claire (Stanislava Jachnická), která přicestovala do Chicaga na pohřeb otce a nyní touží svou zdrcenou mladší sestru odvézt ze starého rodinného domu, do New Yorku, kde už několik let žije. To se Catherine nelíbí, navíc po velkém odhalení pochybuje o jejím autorství jak Claire, tak Hal. Pětadvacetiletou dívku to ještě více ničí a zcela se uzavře před světem. Během chvíle tak ze svého pohledu přišla o lásku i důvěru.
Scéně, kterou měl na starost Adam Pitra, dominují prosklené stěny zimní zahrady, křesla a stolek na levé a postel Catherine na pravé straně jeviště. Kostýmy Jitky Moravcové jsou pestré od domácích tepláků či kalhot a svetru přes moderní kostýmek Claire až po černé šaty Catherine při pohřbu. I Hal jednou přijde ve slušivé košili, jindy v barevné moderní mikině. Hranice se tedy drží jen adekvátně k situaci, nikoli dobové. Předěly určitých sekvencí obstarává Hal jako bubeník rockové kapely na skutečné bicí umístěné v zadní části scény.
Všichni čtyři herci jsou výrazni a pro své role uvěřitelní. Ovšem Veronika Kubařová se po Lidicích ocitla v další těžké úloze, kterou zvládla bravurně. A podobně jako ve snímku Lidice byla původně pro roli určena jiná žena. Ve zmíněném snímku Martha Issová, v Důkazu Zuzana Kajnarová. Kubařová ale roste ve velkou herečku, což v Rokoku opět naplno dokázala.
Text: Pavel Urban
Foto: Divadlo Rokoko, Alena Hrbková
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
V Rokoku bude mít premiéru úspěšná hra Důkaz
Tomáš Löbl: Slovenština byla těžší, než jsem si myslel
Shakespearovské slavnosti letos vidělo přes 81 tisíc diváků
Osmý světadíl nechal nahlédnout pod pokličku a pokřtil soundtrack