Žádná zbytečná velká prohlášení, lákadla v podobě proslulých jmen a desítky repríz naplánovaných do tradičních muzikálových divadel na celý podzim. Představitelé muzikálu Rent, který se proslavil na Broadwayi a v Praze byl v srpnu uváděn v originále v Divadle Na Prádle, vsadili na činy místo slov. Výborné výkony, emoce a silný příběh zdobí toto představení, které bude k vidění i v češtině.
Výtečný americký muzikálový režisér Steve Josephson nastudoval proslulý Rent s českými mladými herci v originále a hned na úvod je nutno podotknout, že jejich angličtina je skvělá. Rocková opera, kterou napsal v devadesátých letech minulého století Jonathan Larson, je inspirována Pucciniho operou La Bohéme, a vypráví o bohémském životě tehdejších mladých Newyorčanů. Důležitou roli v jejich životech tak hrály drogy, volná láska a umění.
Dějem jednoho roku, v němž zažije parta mladých přátel mnoho hezkých i drsných chvil, diváky provází Mark Cohen (v naší alternaci Tomáš Vaněk), který všechny klíčové okamžiky natáčí. Spolu s Rogerem (Michael Kluch) se snaží sehnat peníze na zaplacení nájemného za byt, který jim přenechal Ben (Milan Malinovský). Oba jsou však konfrontováni s láskou. Marka opustila Joanne (Tereza Martinková), která nyní žije se zpěvačkou Maureen (Míša Nosková) a Roger se po smrti své přítelkyně nechce vázat s drogově závislou Mimi (Markéta Procházková).
Všechno začíná během Vánoc a Maureen pořádá protest proti zacházení s bezdomovci. Jedním takovým je i Tom (Olda Smysl), kterého z ulice zachrání transvestita s příznačným jménem Angel (Oldřich Vojta). Tahle americká mládež zkrátka měřila čas láskou, a to na všechny způsoby. Každá z postav je charakterově, ale i typově odlišná, a pokud neznáš původní muzikálovou a filmovou předlohu a nemáš tak tendenci porovnávat, hodí se ti herci do rolí náramně. Jedním z obrovských kladů celého představení je, že do toho všichni dávají maximum a Rent si užívají naplno. I když některá jména třeba ani neznáš, jsou to skvělí zpěváci i herci a celý kolektiv funguje skvěle.
Komorní prostor Divadla Na Prádle byl využit beze zbytku. Někdy se hraje u zábradlí na balkóně, kam ale není ze všech míst vidět, jindy herci přijdou kolem vás uličkou. A výtečným bonusem je kapela umístěná vedle pódia jakoby ve vedlejším bytě, která dodává živou hudbou celému představení ještě větší grády. Jak se povedlo vybrat typově vhodné herce k jednotlivým rolím, tak je charakterizují i rozličné kostýmy. Se scénou se pracuje velmi prostě a rychle. Stačí ze dveří udělat stůl, sedí se na bednách od Coca Coly a interiér se s exteriérem střídá jen projevem herců či slovy.
Mezi povětšinou našlápnutými rockovými písněmi se děj zjemňuje telefonáty příbuzných či zpěvem bezdomovců. Kromě silných emocí se ale dočkáš i humorných momentů a upřímných projevů protagonistů. Vulgární gesta včetně odhaleného zadku Maureen jsou tu poměrně častá a silná slova padají i v dialozích či samotných textech. Pokud nejsi brilantní v angličtině, běží nahoře v hovorové češtině titulky, které však odvádí pozornost od dění na jevišti a zážitek se tak trochu snižuje. Ovšem v publiku sedělo mnoho anglicky mluvících lidí.
Skutečný muzikál z Broadwaye tak konečně dorazil do Prahy a tuzemští herci dokázali, že můžou nabídnout adaptaci, která má obrovskou kvalitu. Nejenže se k původním šesti představením přidalo během srpna dalších šest, protože zájem o Rent byl veliký, ale účinkující si na konci užili zasloužený potlesk ve stoje. Na jaře by se měla začít hrát i česká verze a pokud si udrží v překladu kvalitu, jakou měl český přídavek písně „Seasons of Love“, máme se na co těšit. U skladeb jako „Light My Candle“, „Tango: Maureen“, „I’ll Cover You“, „La Vie Bohéme“, „I Should Tell You“ či „Goodbye Love“ totiž v originále běhal mráz po zádech. Z Rentu tak může být velká klasika i u nás.
Text: Pavel Urban
Foto: Oficiální foto akce