Nejen pro nadšené milovníky abstraktního umění uspořádala Národní galerie výstavu Františka Kupky. V Salmovském paláci se povedlo shromáždit velkou část jeho raných děl i stěžejní plátno Amorfa. Tu mají návštěvníci možnost vidět až do 3. března.
Původem český malíř světového významu, to byl František Kupka. O významu jeho díla vypovídá mimo jiné výstava, která probíhá od konce listopadu v nově zrekonstruovaném Salmovském paláci. Expozice provádí návštěvníky od počátku Kupkovy tvorby až k vrcholné Amorfě.
Výstava kromě velkých známých obrazů představuje i řadu skic a črtů. Většinu děl spojují ženy. Kupka byl jejich milovníkem, což je vidět i na detailech a preciznosti. Plátna hrají barvami - tak, jak jsou rozmanité barvy, jsou odlišné i ženy na nich. Kupka zobrazuje blondýny i brunety, štíhlé i silnější, všechny spojuje pouze nahota.
Jak postupujete prostory, z obrazů se vytrácí prvotní důraz na ženské křivky a do popředí se derou barvy a nálady. Důkazem je obraz Podzimní slunce. Hlavním objektem jsou nahé ženy stojící pod jabloní, tím nejdůležitějším na obraze je ale mistrné stínování a práce se světlem.
Výjimkou je Obraz hudebníka Follota, kde i naprostý laik vycítí Kupkův přesun od aktů k abstrakci. Stále je sice patrná tvář mladého muže, celý obraz je ale složen z vertikálních pruhů. Díky brilantní práci s odstíny však Kupka docílil přesného odrazu podoby.
Pomyslným vrcholem výstavy je plátno Amorfa. V něm dal František Kupka naplno průchod svým abstraktním představám. Syté barvy i velikost plátna zaručuje, že jiné obrazy v místnosti jdou mimo zájem většiny návštěvníků.
Národní galerii se povedlo uspořádat výstavu světového formátu, vybrat krásné prostory na Hradčanském náměstí a zaujmout i laiky, kteří se o umění nijak zvlášť nezajímají.
Text: Sylvie Zapletalová
Foto: Národní galerie v Praze