Drama Kawasakiho růže, od tvůrčí dvojice Jan Hřebejk a Petr Jarchovský, vstupuje na velmi tenký led minulosti našeho státu. Konkrétně dosti přímočaře popisuje dvojakost osobnosti jednoho psychiatra Pavla Joska a osudy jeho rodiny. Za minulého režimu nebylo jednoduché stát se hrdinou.
Duo Hřebejk, Jarchovský už se ve svých předchozích filmech zabývalo minulostí naší země (Pelíšky, Pupendo, U mě dobrý). V Kawasakiho růži však odhaluje velmi citlivé téma, které stále nabízí otázky, na něž možná odpověď už nikdy nenalezneme. Uznávaný psychiatr Josek (Martin Huba) má dostat Cenu paměti národa za své statečné činy v době totality. Jeho zeť Luděk ovšem při točení dokumentu o svém tchánovi zjišťuje, že nebyl vždy jen tím oddaným bojovníkem proti moci, naopak s ní dříve spolupracoval.
Je tedy patrná další změna, kterou autoři přinesli. Jakési „volno“ měli osvědčení herci jako Trojan, Macháček, Dušek, Geislerová, či Polívka a prostor naopak dostali jiní. Znamenité výkony manželské dvojice Huba, Kolářová pak ještě podtrhává slavný fotograf Antonín Kratochvíl v roli Bořka (Janin bývalý přítel), který svou bezprostředností vnáší mezi profesionální herce autentičnost. Navíc v situacích, které takové jednání umožňují, ba přímo vyžadují. Tedy při natáčení dokumentu, kde Bořek dostal šanci promluvit jako protistrana Joskovi a Kafkovi.
Text: Pavel Urban
Foto: Bontonfilm
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
Avatar: Jakou si lidstvo připraví budoucnost
Mikulášovy patálie: Jak lépe pochopit děti
3 sezóny v pekle: Je třeba se bouřit a jít svou cestou
2012: Konec světa nebude žádná zábava