Nový francouzský snímek Na Mamuta! představuje hvězdného Gérarda Depardieu v roli prostého čerstvého důchodce, jenž se musí poprat s nástrahami dnešního krutého světa, pro který nebyl stvořen. Jeho cesta na legendární motorce Mammut pro pracovní potvrzení z minulosti se promění v road-movie lechtající bránice.
Francouzský film „Mammuth“, do češtiny přeložen zvláštně „Na Mamuta!“, je dílem belgické režisérské dvojice Benoit Delépine a Gustave Kervern, kteří už mají na kontě řadu úspěšných snímků a televizních pořadů. Do hlavní role vybrali Gérarda Depardieu, a jelikož je zmíněné duo známé tím, že pokud zvolený herec odmítne, dílo se prostě nezrealizuje, bylo dobrou zprávou pro všechny, že zkušený a známý herec nabídku přijal.
Serge, ve snímku přezdívaný Mammuth, právě dosáhl šedesátky a je poslán do zaslouženého důchodu. Život doma mu však nesvědčí a počíná si v běžných podmínkách jako slon v porcelánu. Vše praktické dosud obstarávala jeho žena Catherine (Yolande Moreauová), která ho také donutí, aby si sehnal potřebná potvrzení z minulých zaměstnání kvůli přiznání plného důchodu. Serge tedy usedne na svou starou legendární motorku Münch Mammut z roku 1973 a vyráží na cestu po Francii.
Od té chvíle se film mění v rozvernou a bláznivou road-movie přivádějící hlavní postavu do situací, v nichž není snadné si poradit ani pro běžného zběhlého občana, natož pro zavalitého prostšího chlapa s vizáží wrestlera. A tak jednou naletí falešné ženě dychtící po penězích, jindy už svou bývalou firmu na příslušné adrese nenajde a čím dál víc zjišťuje, jak se svět venku změnil a moc přívětivých zpráv mu nepřináší.
Navíc ho provází tragická vzpomínka na svou první lásku (Isabelle Ajdaniová), kterou kdysi zabil při jízdě na motorce. Ta se mu nyní na cestě zjevuje a rozmlouvá s ním. Serge se tak v mnohých scénách setkává se svou minulostí, až dorazí do města, kde žije jeho rodina. Najde zde však jen svou potrhlou neteř a neméně zvláštního bratrance. O rodině Pilardossů si tak můžete dělat svůj obrázek v průběhu celého díla.
Tragikomické situace a byrokracie dnešní doby nejsou pro Serge to pravé, avšak právě tahle zkušenost mu pomůže procitnout. Snímek je tak postaven ve dvou rovinách. V jedné se náramně bavíte nad tím, co všechno dokáže Depardieu vyvést, jak se tváří, chová a mluví. Ve druhé si uvědomujete, že takové problémy můžou potkat i nás a není na nich vůbec nic smíchu hodného.
Text: Pavel Urban
Foto: Artcam
Foto: Artcam