
Nový snímek režiséra Davida Jařaba Hlava-ruce-srdce vypráví příběh zvláštních lidských vlastností a pohledů. Je zasazen do klíčového historického okamžiku v předvečer začátku 1. světové války. Pestrobarevná škála pohledů a ztvárnění může v každém evokovat něco jiného.

Mezitím je odvolán poručík Roth do 1. světové války a Klára se přesunuje na svůj rodný statek na Moravu, kam jí přijde jiná část těla, ruka zraněného poručíka Rotha, o níž přišel v boji. Ten se po návratu vydá za Klárou a po traumatu z války se snaží najít nový smysl života v chovu a pokusech s kohouty, případně v několikadenních výpravách do přírody, kde si například povídá se sovou, lvem, ale i s vlastní rukou, kterou si vzal s sebou. Na statek přijíždí také Vrana s ostatky těla plukovníka Von Haukwitze, ale i jeho zkušenosti ze světa jsou natolik děsivé, že ani on, ani Roth nedokážou Kláře poskytnout žádný citový vztah.

Režisér a scénárista David Jařab postavil tři hlavní hrdiny do metaforických nositelů tří důležitých částí těla. Tedy hlavy, rukou a srdce. Snímek, který měl rozpočet kolem pětadvaceti milionů korun, je silně ovlivněn digitální 4K projekcí. Masivní práce v postprodukci posouvá pohled na kinematografii do jiných rovin. „Říká se mi to s těžkým srdcem, ale myslím, že filmu odzvonilo,“ řekl k těmto krokům samotný Jařab.
Téměř dvě hodiny dlouhé dílo je plné složitých skrytých významů a mnohé scény, stejně jako šokující závěr, vás zaručeně překvapí. „První zhlédnutí je asi jako přijít o panictví. Já ale nemám potřebu cokoliv vysvětlovat a ten závěr už vůbec ne,“ prohlásil Jařab. Každý si z jeho myšlenek a odkazů může vzít to své. Není všechno tak snadné a jasné, je potřeba se tělu podívat i trochu pod kůži.
Text: Pavel Urban
Foto: Bontonfilm
Text: Pavel Urban
Foto: Bontonfilm