Filmové adaptace knih Michala Viewegha tradičně trhaly v českých kinech divácké rekordy a potenciál snímku „Román pro muže“ je pro tuzemské diváky opět výrazný. Ve skutečnosti však o tak zaručenou bombu nejde, hledat důvody je třeba pod povrchem.
Vzpomínáte na filmy „Báječná léta pod psa“, „Výchova dívek v Čechách“, „Účastníci zájezdu“ či „Román pro ženy“? Že jste na všech byli v kině? Ano, je to dost pravděpodobné, jako statisíce dalších lidí. Však jen poslední zmíněný titul původního knižního románu Michala Viewegha si vzal autor pod svá křídla také jako scénárista zpracování pro plátna kin. Podobně tak učinil u „Románu pro muže“, který se do sálů kin dostal právě nyní. Režie se chopil Tomáš Bařina, který má za sebou úspěšný první díl „Bobulí“. Spolupráce těchto dvou pánů, ve spojitosti s kvalitním hereckým obsazením, slibuje úspěch. Ale utínají se i mistři tesaři a ne vždy favorité své zápasy vyhrávají.
Příběh vypráví o trojici sourozenců. Cyril (Miroslav Donutil), Bruno (Miroslav Vladyka) a Aneta (Vanda Hybnerová) přišli v dětství o rodiče a Cyril se jako nejstarší o bratra i sestru dlouho staral. Když se o pěkných pár let později dozvědí, že Bruno umírá, rozhodne se právě Cyril vzít oba sourozence na tradiční lyžovačku, tentokrát však velkolepou a luxusní, ve Vysokých Tatrách. Navíc mladšímu bratrovi s sebou koupí prostitutku Tali (Táňa Pauhofová), jejíž online show sleduje Bruno doma přes internet.
Místo idylického rodinného výletu v podobě „zlatého padáku“ se však na horách ukazují naplno rozdílné povahy hlavních hrdinů. Cyril je bohatý státní zástupce s kontakty na vysoké politiky a povahově i korupčně dost zkažený. Aneta se jako televizní reportérka naopak snaží odhalovat spravedlnost a Bruno je prostý občan, který je v podstatě bojácný a ke štěstí toho zase tak moc nepotřebuje. Tali si naopak ráda užívá a dobře si uvědomuje svou krásu i cenu. Celou hlavní linii nabourává dvojice kamarádů z dětství. René (Jan Budař), který s Tali chodí a profesionální hloupý fotbalista Šimi (Filip Čapka). Ti už tak komplikované vztahy ještě pořádně naruší, své role však ztvárnili brilantně. Potenciál je tedy pro stominutový snímek více než slušný.
Viewegh musel oproti předloze ubrat na charakterech i detailech některých postav a přitlačit naopak na vtipu. Bohužel pořádně se člověk opravdu povedenému fóru zasměje za celý film tak čtyřikrát, ostatní je předem připravená rádoby legrace. Urážky a vulgarity sice z Donutilových úst často neznějí trapně, tady jich je ale použito trochu moc a navíc v situacích, kdy jednoduše k smíchu nejsou.
A tak nezbývá, než truchlit nad obrazem dnešní skutečnosti a společnosti, kterou symbolizují ústřední postavy, a také nad průhledným dějem. Kochat se však na oplátku můžete alespoň luxusem, o kterém mnozí z nás sní i horskými krásami. Na Slovensku, kde se většina filmu odehrává, vzbudilo dílo pozdvižení už před uvedením do kin. Na plakátu, který má na svědomí Sára Saudková, je Miroslav Donutil s modelkou, které prosvítá ňadro a tento poutač Slováky pobouřil, až musel být stažen. Jestli u našich bratrů, či u nás, nová adaptace Vieweghova románu sklidí aspoň divácký úspěch přímo v kinech, to se nechme překvapit.
Text: Pavel Urban
Film: Bontonfilm