Čtyřnásobný držitel křišťálové lví sošky a český muzikant Jan Budař se zhostil velmi důležité role – stal se moderátorem 20. ročníku galavečera filmových cen Český lev. Petr Vachler tentokrát přenechal režisérské křeslo Michalu Cabanovi, jako producent však pečlivě sledoval veškeré dění a přípravy na slavnostní vyhlášení. Co jsme se dozvěděli o nedávné Budařově cestě od Los Angeles a tematice letošních filmových cen?
Honzo, proč jste se vydal do Ameriky a co vám tato cesta nakonec přinesla? „Sbíral jsem tam zkušenosti a zároveň tam napsal pohádku. Taky jsem poznával město, o kterém jsem si dřív myslel, že je takové trošku… těžké pro život. Ale pochopil jsem, že má mnohem víc zajímavých zákoutí, než jsem si kdy představoval.“ Detaily si ale zatím tajnůstkářsky nechal pro sebe: „Víc bych nerad prozrazoval, je to ve vývoji a bude vznikat ještě další verze. Ale rád bych, aby to byla pohádka moderní, taková, na kterou se budou s láskou koukat dospělí i děti – to bych si přál.“
Petr Vachler letos předal režisérské žezlo filmových cen do rukou Michala Cabana. Ponechal si hlavní slovo, nebo sledoval přípravy z povzdálí? „Dál jsem fungoval jako producent, takže jsem byl vlastně u všeho,“ prozradil. „S Michalem Cabanem se mi spolupracuje absolutně skvěle, je to naprosto konzistentní a plynulé, s Honzou se podílím na scénáři, odrežíroval jsem příspěvky, které budou promítané během večera. Takže nemám pocit, že bych pod výsledkem nebyl dostatečně podepsaný.“
Vzápětí se rozpovídal také o zárodcích 20. ročníku Českého lva: „Vznik byl poměrně náročný. Dlouho jsme hledali moderátora, dlouho jsme hledali režijní a výtvarné pojetí. To probíhalo celý podzim, ale pak už to šlo jako na drátkách. Celý ten večer byl samozřejmě pojatý tak, že jsme ve dvacátém ročníku. Bohužel jsme byli omezení stopáží, která neunese některé připravené vzpomínkové materiály,“ nastínil Vachler. „Přitom je ale důležité zmínit, že samotný večer byl o loňských filmech, které samy vytvářejí určitou atmosféru a určité napětí. Chtěl jsem, aby byly oceněny filmy, které si to skutečně zaslouží. Ale radost měli třeba i z divácké ceny, ta také odráží určitý názor. Všechny odrážejí to, co u nás loni vzniklo a co stojí za připomenutí. Večer jako celek byl pro mě o vítězích i o českém filmu, napětí, atmosféře a hlavně emocích… těch není nikdy dost.“
Pro letošní dvacátý ročník filmových cen byla připravena velmi propracovaná upoutávka, prozraďte nám o ní více: „Upoutávka, kterou jsme dělali s Honzou Budařem, vznikla na základě výběru nejzajímavějších českých filmů uplynulých devatenácti ročníků,“ prozradil Vachler. „Vzpomínali jsme na úspěšné filmy téhle doby. Předávající dvojice byly vybrány právě z těchto filmů. Objevili se například zástupci Knoflíkářů, Samotářů, Šakalích let a Tmavomodrého světa. Párkrát jsme to ale porušili - vybrali jsme třeba dvě oscarové osobnosti, a to Zdeňka Svěráka, který napsal Kolju a samozřejmě v něm i hrál hlavní roli, a Theodora Pištěka, ten je držitelem Oscara za Amadea. A jednu dvojici zase vytvořili držitelé rekordu v počtu získaných lvů, těmi jsou herečka Aňa Geislerová se střihačem Jiřím Brožkem,“ zakončil ohlédnutí za slavnostním galavečerem Petr Vachler.
Text: Mia
Foto: VAC
- Anglika se vrátila na prkna Divadla Broadway po 9 letech
- Držte si čelovky, v Praze a Brně odstartuje Noční běh pro Světlušku
- Hudební festival Hrady CZ startuje na Točníku jubilejní letní tour k 10. ročníku
- Hudebně-švestkový festival Vizovické Trnkobraní bude již tento pátek a sobotu
- Na festival Okoř byla cesta jako žádná ze sta