Film Labyrint je jen náznak tajemna

LabyrintNový snímek debutujícího režiséra Tomáše Houšky Labyrint je v podstatě průkopníkem mysteriózního thrilleru v české kinematografii. Ovšem, ačkoliv ambice by film s Lucií Vondráčkovou v hlavní roli měl, provedení bohužel trochu pokulhává. Je to dobrý pokus s nadějnými momenty, ale tento žánr by zkrátka neměl vyvolávat v sále smích ve chvílích, kdy se na plátně dějí dramatické a vážné věci.


Houška byl autorem scénáře ke „Gymplu“ a také „Labyrint“ si napsal sám. Tentokrát se však pustil i do režírování. A neměl to vůbec snadné. Značná část filmu se totiž odehrává v podzemí. Přesněji ve znojemských katakombách, které nahrazují legendární podzemní chodby staré Prahy. Na ty náhodně po badání narazí ambiciózní Renata (Lucie Vondráčková), která točí reportáž o mystice v současnosti. Spolu s ní v bytě starého domu v centru Prahy bydlí také půvabná Kiara z Kostariky (Mary Coronado) a o patro níž kamarád Honza (Martin Zbrožek). S objasňováním mnoha indicií jí pak pomáhá ještě David (Jan Zadražil).

LabyrintTahle čtveřice se vydává do sklepa onoho domu, kde našli bránu do složitého labyrintu chodeb pražského podzemí. Záměr Renaty, která pro něj strhne i ostatní, je natočit tato neprobádaná místa do svého dokumentu. Ovšem už při sestupu dolů ví čtveřice, že se tam nedějí úplně dobré věci a po prvních chvílích plných dobrodružství a překvapení jde později zúčastněným o holý život.

Celý příběh je nadějný a do určité míry i mystický, ovšem má několik velkých zádrhelů. Je nutné ocenit nápad natáčet v jistě nesnadných podmínkách katakomb a sami herci přiznali, že stísněné prostředí na ně působilo úplně jinak, než očekávali, a tak mnohé natočené scény vyplynuly až z autentických situací. Jsou ale i momenty, kdy hercům prostě jejich repliky či chování nevěříte.

LabyrintProblém je, že když už má jít do tuhého, jsou prostřihy, rádoby tajemné zvuky a obrazy naivní jako v Kriminálce Miami a diváka do oné atmosféry prostě nevtáhnou. A výkřiky jako „Sakra, nemám tady signál.“ či řada dalších momentů vzbuzovaly v publiku hlasitý smích, ačkoliv byste naopak měli být mlčky a strnule zavrtáni do sedaček. To pověstné tajemno a mystika se tu odehrává jen v náznacích. Snad až v poslední čtvrt hodině filmu všechno šlape, jak mělo po celou dobu. Škoda.

A pak je tu ještě mnoho otazníků, které vám možná také budou vrtat v hlavě. Kde se vzala Kiara u Renaty v bytě a co vůbec v Praze dělá? Proč tvůrci Renatu vydávají za novinářku, když dělá pro firmu, přes niž si objednáváme elektroniku? Proč si ona čtveřice vzala do podzemí tak šílené náklady a vybavení, když tam šla podle všech náznaků jen na pár hodin? Renata přece dobře věděla, že další den už vchod do podzemí zabetonují, tak na co plné krosny a karimatky? A tak bych mohl ještě pokračovat. Jak říkal už Zdeněk Svěrák v „Obecné škole“, měli se tvůrci nejdříve podívat, jestli tomu není třeba vychytat nějaké mouchy.

Jinak ale Lucie Vondráčková (v netradiční roli s brýlemi) i zbylá trojice hlavních protagonistů odvádí na place vcelku slušné výkony a Labyrint může mnohé diváky zaujmout svým námětem. Ale do světa je z Čech i v žánru mysteriózního thrilleru pořád ještě strašně daleko.



Text: Pavel Urban
Foto: Pinot film


 

 

 

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit pod svým uživatelským účtem.
Pokud ještě účet nemáte, můžete se snadno zaregistrovat zde.

Přihlášení

Anketa

Který festival vás v roce 2017 nejvíce zajímá?

Výsledky

Doporučujeme

Splněné přání