Open Air Festival nabídl opět zvučná jména i nadějné umělce, kteří na svou zářnou kariéru zatím čekají. Fanoušky ovšem nejvíce nadchli Chemical Brothers, Good Charlotte a Nigtwork. Pokud jste chyběli na druhém ročníku Open Airu, tak vás jím nyní provedeme.
První den Open Air Festivalu (OAF) byl již tradičně, byť je to druhoroční tradice, zdarma. Zábavu příchozím zpestřovali zejména DJ´s jako Jorgos nebo Jirka Neumann a nechyběla ani hudební a divadelní představení. Na organizátory v této souvislosti padla otázka, že když mají tendenci být největším festivalem v Čechách, proč nabízejí i méně známá jména. „Chceme nabídnout festivalu skutečně pestrý výběr interpretů, navíc před mnohými velká kariéra možná teprve je. Když na vás běžně chodí dva tisíce lidí a na festivalu vás pak shlédne o mnoho tisícovek více, tak je to přínosné pro kapely i diváky, kteří poznají něco jiného,“ uvedla Milena Palečková, dramaturgyně festivalu.
Nadšení z Tata Bojs a Chemical Brothers
Druhý den se otevřela další zóna, která zpřístupnila i hlavní stage. Zde se vystřídala řada kapel zvučných jmen. Nejprve tu byli Skyline, pak přišli J.A.R. Zpěvák Dan Bárta podal takový výkon, že jej diváci několikrát ocenili bouřlivým potleskem. Dále vystupovali Mig 21. Když je frontman Jiří Macháček uvedl jako striptérskou skupinu z Prahy 5, tak bylo jasné, že se potěší posluchačovo ucho a polahodí se i divákovo oko. V teatrálním vystoupení nechyběly komické figury ani rekvizity jako nafukovací kytara. Na dalším pódiu se pomalu připravovali Chinaski, které už publikum vyvolávalo, protože měli menší časový skluz. Na koho bylo obecenstvo natěšené, byli Tata Bojs. Ti přišli s notnou dávkou energie, kterou stoprocentně předali i svým fanouškům. Odměna v podobě aplausu poukázala na první nezapomenutelný zážitek z festivalu. Hodně se ale čekalo od Chemical Brothers, kteří byli prvními velkými taháky.
Úderem půlnoci se nad hlavní stagí začala pomalu spouštět kruhovitá konstrukce, na které se promítá neodmyslitelná grafika ke koncertu Chemical Brothers. Tom Rowlands a Ed Simons nabídli divákům neskutečnou hudební a vizuální show, jíž zhlédlo přes 20 tisíc lidí. Hodinu a půl trvající představení nabudilo návštěvníky do té míry, že ani v časnějších ranních hodinách nemohli usnout a stále korzovali areálem, který byl otevřen až do půl sedmé ráno.
Hravá Kočičková, překvapivý Kraus a oblíbený Schmitzer
Třetí den festivalu byl co do atraktivity nejnabitější. Ukázal se zde David Kraus, který s kapelu předvedl jak své autorské písně, tak i převzaté. Tohoto zpěváka si ovšem mnozí spojují s více komorním prostředím. Nutno podotknout, že jeho hluboký hlas rozhodně patří k jedněm z nejsilnějších zážitků dne, protože se nesl celým areálem. Mnozí lidé Davidovo zabarvení přirovnávají k projevu Martina Chodúra, ovšem dodávají, že první vítěz Česko Slovenské SuperStar se na velká pódia hodí, zatímco Kraus spíše ne. Po vystoupení na OAF se ale ukázalo, že tam mohou excelovat oba.
Pro odlehčení tu bylo divadlo. Za bouřlivého potlesku byla v uzavřeném stanu několikrát přerušena Ester Kočičková, která zde excelovala, jak sama dílo nazývá, v pseudo minimuzikálu „Úklid". Publikum ocenilo jak vtipné vystoupení, tak i vzájemnou interakci. Mezitím se na pódium připravoval Jiří Schmitzer, který měl ve tváři zpočátku nejistý výraz, když viděl skoro prázdné hlediště. Po zaznění prvních tónů se ale lidé začali shlukovat a po započetí koncertu už bylo plno. Nikdo si nemohl nechat ujít vypointované texty písní, které Schmitzer prokládal průpovídkami. Nechyběla ani klasická otázka, co by chtělo publikum slyšet. Odpovědí mu je vždy „Prdééél!“. „Prdel bude až nakonec“, odpověděl herec a písničkář. A byla. Nutno poznamenat - po celou dobu představení Jiřího Schmitzera.
Lákadlem byli i slovenští No Name. Jedou totiž šňůru až v listopadu, tudíž je bylo možné na delší dobu vidět naposledy. To už se ale stmívalo a návštěvníci se těšili na zlaté hřeby večera. Interpol, Good Charlotte, oblíbené Kryštof a Nightwork.
Excelentní Good Charlotte a Nightwork
Ještě před svým výstupem se americká pop-punková kapela Good Charlotte setkala se svými fanoušky a novináři, kde se hudebníci podepsali svým příznivcům, převzali dárky od fanklubu a také na sebe leccos prozradili. Například to, jestli jim za skoro dvacetileté působení nehrozila krize. „Mít hudební kapelu je jako být v manželství. Máte se rádi, ale musíte spolu umět i vyjít. Někdy jste v pohodě, jindy se třeba vyskytnou problémy. Jsme takové manželství, jenom mezi sebou neprovozujeme sex,“ odpověděli Good Charlotte s úsměvem. Na otázku, jaké skupiny sami rádi poslouchají, několikrát zopakovali Beatles, Depeche Mode nebo Interpol, kteří byli v Panenském Týnci rovněž ten samý den a těšili se také velkému zájmu diváků. Samotní Good Charlotte pak nadchli návštěvníky svým vystoupením, které na přechodu soboty a neděle ukončilo hlavní program festivalu. Předtím se ale ještě ukázali Nigtwork a Kryštof.
Největší nával diváků byl zaručeně na Nightwork. Nadšení fanoušci skandovali jméno kapely, i když ještě neskončili Interpol na vedlejším pódiu a atmosféra byla opravdu těsná. Toho si všiml i Richard Krajčo, který byl na této druhé, menší stagi s Kryštofem před Nightwork a konstatoval, že je tam málo místa pro diváky, že by to bylo lepší na hlavním pódiu. Nicméně obě skupiny si možná už trochu znavení fandové i tak užili. Kryštof si své publikum zcela podmanili a vznikla tak souhra, kdy si za pomalejších písní diváci pobrukovali a při energičtějších skladbách se jejich rozpoložení změnilo v aktivní pohupování. Nightwork se pak představili ve zlatavých teplákových soupravách, nechyběl opět excelentní hlasový projev Vojty Dyka a skvělý hudební doprovod Jakuba Prachaře, Františka Soukupa, Jana Maxiána, Jakuba Antla a Ondřeje Sluky. Představením, které hýří vtipem i hudebním požitkem, Nightwork ukázali, že za rok ušli velkou cestu. I když v podstatě skoro stejné složení playlistu i některých doprovodných prvků (např. vyzývání Dyka ke cvičení aerobních figur) kluci předvedli na předminulé Benátské noci, tak na letošním OAF měla jejich show větší náboj, dynamiku a byla i vizuálně kompaktnější.
A jaké jsou perličky z festivalu? Tak třeba Chemical Brothers měli asi nejzvláštnější požadavek na organizátory. Chtěli mít ve svém zázemí mimo jiného i hračky. Organizátoři jim proto usadili do křesílek „OAFáky“, tedy maskoty festivalu. Nadšení „Chemici“ je sbalili do batůžků a jiné podepsali produkčnímu týmu. „Toto není vyloženě rozmar, spíše některé kapely zkouší organizátory, zda jim kromě běžného servisu poskytnou i něco navíc,“ upřesnili představitelé týmu OAF.
Další překvapení přichystal organizátorům jeden ze zahraničních DJ´s, který měl sice připraven veškerý komfort, luxusní ubytování, aby se zde cítil dobře, ovšem atmosféra festivalu ho natolik zaujala, že i když končil spíše za hluboké noci, tak byl viděn, jak odchází až za svítání a směřoval pak přímo na letiště. „Pokoj jsme tedy platili zbytečně,“ usmívali se pořadatelé.
FOTOGALERIE K OPEN AIR FESTIVALU ZDE
Text: Aneta Šimonková
Foto: Aneta Šimonková