Pražské Divadlo Kalich se připojilo k řadě dalších po celém světě a v režii Jána Ďurovčíka nastudovalo legendární muzikál Pomáda. Ten totiž letos slaví 40. výročí od svého premiérového uvedení na newyorské Broadwayi. Nové české zpracování staví na osvědčených hitech a výborných profesionálních výkonech všech herců. Jestli se chcete pobavit, nebo zavzpomínat, pak neváhejte.
Divadlo Kalich má licenci pouze na sto exkluzivních představení Pomády v rámci celosvětových oslav. Přidalo se tak k dalším sedmačtyřiceti produkcím na čtyřech různých kontinentech. Až na základě úspěchu může pražské divadlo jednat o dalším uvádění muzikálové legendy. Jejími autory jsou Jim Jacobs a Warren Casey, ovšem většina fanoušků Pomády bude znát spíše jména John Travolta a Olivie Newtonová-Johnová, tedy představitelé hlavních rolí ve filmovém zpracování.
Česká republika už si odbyla i muzikálovou premiéru Pomády, která se hrála od roku 2000 ve dvou verzích v tehdejším divadle Pyramida na Výstavišti, ale měla řadu problémů s neplacením autorských a interpretačních honorářů a v roce 2002 byla produkce definitivně ukončena po ničivých povodních. Už k tehdejší verzi dělal choreografii a režíroval jí Ján Ďurovčík, který se chopil po úspěšných muzikálech v Divadle Kalich (Robin Hood a Osmý světadíl) těchto rolí i v novém zpracování.
A také herce čerpal Ďurovčík ze zmíněných dvou předchozích muzikálů, přestože na konkurzy přišlo na čtyři sta zájemců. Ovšem osvědčená jména jako Jan Kříž, Tomáš Savka, Kateřina Steinerová, Roman Tomeš či Tomáš Löbl dostali své role i v Pomádě. Ta je velmi náročná na taneční čísla i rychlé písně, jejichž české texty napsal Eduard Krečmar.
Příběh je známý, ale stručně si ho můžeme připomenout. Největší frajer na střední škole Danny (v první repríze Roman Tomeš) prožije letní románek se Sandy (Kateřina Steinerová), ovšem když ji potká po prázdninách u školy, tváří se, že ho nezajímá. Ale v jeho srdci je prostor pouze pro ni. Sandy se navíc snaží jako slušná holka zapadnout mezi místní poněkud rozjařené dívky. Nakonec však najdou po různých eskapádách oba k sobě opět cestu.
Scéna je jednoduchá s obrovským nápisem „Grease“ na pozadí a v dolní části portréty ikon tehdejší doby. Na celé zadní stěně jsou upevněny neonové zářivky, které už fungovaly jako světelné zpestření při Osmém světadílu. Klíčovými kulisami byla mobilní schodiště, na nichž se odehrávala řada scén i tanečních čísel. Přijel na nich také speciální host představení, Pavel Vítek, který ztvárnil roli Strážného anděla. Několikrát se na scéně objevil také dobový vůz.
Herecké výkony ústřední dvojice byly výtečné a myslím, že oba byli pro tyto role vhodní. Úmyslně přehrávaný smích Romana Tomeše v jeho rozpačitých chvílích byl kouzelný, stejně jako nevinnost Steinerové. U té navíc skvěle vynikla hlavně díky rozpuštěným vlasům závěrečná přeměna v rebelku. Také členové obou part častokrát dobře pobavili diváky, stejně jako drobné vtípky. Například hlavní cena pro vítěze taneční soutěže v podobě „modelářského výtvoru z dílny profesora Ďurovčíka“.
Ale kouzlo okamžiku nastalo i ve scéně s autokinem, kdy se malá holčička v hledišti ptala maminky, proč se auta za oním hlavním hýbou? Naštěstí pohotová maminka zareagovala, že se smějí Dannymu. Upřímně, řada scén, gest a výrazů v Pomádě není zrovna vhodná pro malé děti. Na druhou stranu osvědčené hity jako „Letní láska“, „Pomáda“, „Ještě horší věci jsou“, „Sandy“, „Parta správná“ či „Jedině ty“ zná zřejmě každý, a tak si je i děti chtějí zazpívat. To mohly i při závěrečném medley, kdy se všichni v sále bavili, tančili a při následně děkovačce dokonce tleskali ve stoje. Nová Pomáda se povedla, a pokud jí nechcete prošvihnout, tak si rychle kupte lístky, hraje se pouze 100 představení.
Text: Pavel Urban
Foto: Oficiální foto muzikálu