Roman Šolc je výborný výtvarník a jeho kostýmy vždy zaručují, že inscenace bude podtržena neskutečnou elegancí. Původně se věnoval kariéře tanečníka. Uvědomoval si však, že balet se nedá dělat profesionálně celý život, a tak se od roku 1998 věnuje navrhování kostýmů. Je podepsán pod řadou muzikálových produkcí: Tři mušketýři, Golem, Angelika, Kleopatra, Mona Lisa, Dracula, ale spolupracoval i na filmu Filipa Renče Hlídač č. 47.
Šolc tvořil také pro balety a operety Národního divadla v Brně, Slovenského národního divadla, Národního divadla v Praze či Státní opery Praha a postupně se dostával i na činoherní scény. Premiéra rockové opery Klíč králů, která se uskuteční 10. října v Divadle Broadway, se nezadržitelně blíží. V divadle je v současné době stále rušno – herci nacvičují, dolaďují se poslední úpravy ve scénáři a choreografii. Pohovořili jsme s Romanem Šolcem, který má na starosti výrobu všech kostýmů pro toto představení, jak je daleko se svou prací.
Kolik kostýmů jste vyráběl pro muzikál Klíč králů? Všechny jsou originál, nebo jsou některé upravené a přejaté třeba z jiných her?
„Bylo vyrobeno 150 pohádkových kostýmů. Všechny se šily přesně na míru - speciálně pro tento muzikál dle scénáře a libreta Mirjam Landy.“
Který se vám osobně líbí, Romane, nejvíce?
„Já osobně mám rád kostým čarodějnice, který bude úžasný už jenom tím, že bude mít kolem sebe mnoho efektních doplňků, jako jsou dlouhé nehty, speciální líčení, extravagantní paruka, dekadentní boty. Jedná se o velice elegantní a originální spojení. Je také velice sexy. Zajímavý je i kostým Krále Orků (hraje Petr Kolář), který byl náročný na spoustu aplikací. Jedná se o ruční práci, celý byl vyroben z kůže. Byla použita speciální technika, že to nakonec vypadá jako stará a pokrčená kůže, která působí jako brnění či něco na ten způsob.“
A co dětští herci, líbí se i jim jejich převleky?
„Děti zatím měly jenom jednu zkoušku kostýmů. Jsou v nich moc roztomilé, neboť hrají lesní skřítky. Na hlavě budou mít velice zajímavé svítivé ozdoby (pro zajímavost: jsou vyrobeny z karimatek, aby byly lehké a děti se v nich mohly dobře hýbat). Všechno je detailně a důmyslně propracováno do nejmenších detailů.“
Použil jste nějakou speciální metodu při výrobě kostýmů a doplňků?
„Každý kostým má svou vlastní speciální technologii. Buď se jedná o malování na hedvábí, ručně barvené hedvábí na různé pláště, kožené fragmenty, kožené límce – kůže je vytlačovaná nebo podkládaná různými točenými šňůrkami, aby bylo dosaženo plastického efektu. Vše je ručně šité a ručně malované, materiály byly dovezeny z Itálie.“
Pracujete v současné době jenom na tomto muzikálu, nebo již máte před sebou novou práci?
„Každý výtvarník si musí plánovat sezonu dopředu, to znamená, že tak to dělám i já. Nyní jsem zjistil, že v říjnu mám 8 premiér - jedná se o Klíč králů, baletní představení, opery, dále dělám pro Národní divadlo balet, Opavské divadlo atd. Vůbec nemám žádné volno. Přes prázdniny jsem připravoval současné kostýmy a nyní se už moc těším na leden, až si odpočinu a pojedu za teplem.“
Kde skončí všechny ty krásné kostýmy, když se představení dohrají?
„Dají se do fundusu a zapečetí se. Pak se to třeba dva roky nehraje, ale představení se může obnovit. Další varianta je půjčovna kostýmů, někdy se používají i na jiná představení po úpravách, náhlavce se můžou přešít a boty se také dají použít.“
Text: Meggie
Foto: Kristýna Šmejkalová