Úspěšná hra německého dramatika Davida Gieselmanna PLANTÁŽ se dočkala české premiéry ve čtvrtek 15. března v pražském Divadle Na Prádle. Nezávislý soubor Divadlo Letí uvádí toto dílo v podtitulu Hašišový muzikál ve větším než malém množství v režii Martiny Schlegelové. I když se Gieselmann inspiroval Čechovovým Višňovým sadem, moderní pojetí je hlavně o vztazích v komunitě, která žije v domě s plantáží hašiše.
Slavnostní večer uvedl Jiří Ornest, který vtipně vyhlašoval vítěze druhého ročníku Ceny Marka Ravenhilla pro nejlepší aktuální českou inscenaci nového dramatického textu. Slušivý červený kožich s plyšáky od Davida Černého si odnesl režisér David Šiktanc za inscenaci intelektuální frašky rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera s názvem „Hamlet je mrtev. Bez tíže", kterou loni uvedlo Činoherní studio z Ústí nad Labem. Slavný britský herec a dramatik Mark Ravenhill cenu sám předal a následně si i zahrál v premiéře „Plantáže“ místo Xindla X.Na českou premiéru své úspěšné hry z roku 2006 se do Divadla Na Prádle přijel podívat také sám autor David Gieselmann a zřejmě i on byl příjemně překvapený, jak divadelní kus převedli tvůrci z Divadla Letí do lehce muzikálové podoby. O hudbu se postaral Tomáš Polák ze skupiny MIG 21, texty písní pak obstaral Xindl X, který v díle také hraje, ačkoliv na premiéře ho zastoupil Ravenhill. Plantáž už před necelými třemi roky začali hrát také ve Štúdiu Slovenského národního divadla a dodnes v ní září třeba Táňa Pauhofová, Zuzana Kanócz či Richard Stanke.
Zajímavý příběh vypráví o skupině převážně mladých lidí, kteří spolu žijí v domě kdesi u Berlína a na starost mají plantáž hašiše. Petr (Richard Fiala) a Tesa (Ondřej Novák) se živí jeho prodejem, jiní se snaží pracovat poctivě s menším či větším úspěchem. Například Simon (Tomáš Jeřábek) si už před pěti lety na tomto opuštěném venkově otevřel stánek s rychlým občerstvením, do kterého teď už ale nikdo nechodí. Naopak Joachim (Tomáš Kobr) zbohatl díky počítačovým programům, ale ostatním o tom neřekl. Do komunity přichází po rodinné tragédii Nataša, kterou ztvárnila ve své první divadelní roli zpěvačka Aneta Langerová. Ještě tu také bydlí Erich (Karel Zima) a Sandra (Eliška Boušková).
Časté debaty o ničem, třeba jestli koupit třetí kávovar, a nicnedělání je důležitým zabijákem času. A především kouření hašiše, kdykoliv to jde. Po vykouření špeků se často ukazují charaktery jednotlivých postav, jejich názory a nálady. Tuhle zaběhlou rutinu naruší až příjezd majitelky domu, prosté Lucie (Marcela Holubcová), která zbohatla v 90. letech jako DJka díky jednomu tanečnímu megahitu. S Lucií přijela z cest po Paříži, Ibize a dalších lokalitách ještě Patricie (Marie Štípková). Každopádně nyní je finanční situace Lucie zoufalá a v domě se začnou dít věci. Do toho všeho ještě přiběhne bláznivý chlap, který chce výkupné (při premiéře Ravenhill s vtipným překladem Dany Hábové).Jednoduchá scéna zachycuje kuchyň a obývák onoho domu. Ovšem prostory divadla jsou využity maximálně. Ať už můstek nad jevištěm, někdy i balkon či chodbička na kraji hlediště. Ovšem důležité jsou také dveře v zákulisí, které často práskají za naštvanými herci, ale i chodba divadla, do níž jsou z hlediště stále otevřené všechny vchody na pravé straně. Dialogy a jednotlivé scény ještě často doplňují záběry promítané na zadní stěnu. V předělech z ní promlouvá tajemný hlas.
Hudba i samotné písně jsou kvalitní a dobře doplňují děj. Zpívají průběžně všichni a vtipná je i poznámka ostatních poté, co poprvé zazpívá Nataša (tedy Langerová). Její herecká premiéra dopadla velmi obstojně. V téhle partě lidí a prostředí se jí zřejmě hraje dobře. Herecky pak září třeba Novák, Zima, Holubcová či Štípková, ale pozadu nezůstávají ani ostatní. Trefná hra Davida Gieselmanna o problémech současnosti sice trvá i s přestávkou tři hodiny, ale nudit se nebudete. Rozhodně vyrazte, třeba už nejbližší dvě neděle 18. a 25. března na první reprízy.
Text: Pavel Urban
Foto: Divadlo Letí
- Akustické koncerty Anety Langerové jsou plné života
- Jaksi Taksi i Five O’clock Tea na Votvíráku s novým albem
- V Divadle Na zábradlí bude opět Václav Havel
- 7 Zbytečných a roztomilých životů
- ABBA STARS úspěšně odstartovala koncertní šňůru
Úspěšná hra německého dramatika Davida Gieselmanna „Plantáž“ se dočkala české premiéry ve čtvrtek 15. března v pražském Divadle Na prádle. Nezávislý soubor Divadlo Letí uvádí toto dílo v podtitulu „Hašišový muzikál ve větším než malém množství“ v režii Martiny Schlegelové. I když se Gieselmann inspiroval Čechovovým Višňovým sadem, moderní pojetí je hlavně o vztazích v komunitě, která žije v domě s plantáží hašiše.
Slavnostní večer uvedl Jiří Ornest, který vtipně vyhlašoval vítěze druhého ročníku Ceny Marka Ravenhilla pro nejlepší aktuální českou inscenaci nového dramatického textu. Slušivý červený kožich s plyšáky od Davida Černého si odnesl režisér David Šiktanc za inscenaci intelektuální frašky rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera s názvem Hamlet je mrtev. Bez tíže, kterou loni uvedlo Činoherní studio z Ústí nad Labem. Slavný britský herec a dramatik Mark Ravenhill cenu sám předal a následně si i zahrál v premiéře „Plantáže“ místo Xindla X.
Na českou premiéru své úspěšné hry z roku 2006 se do Divadla na prádle přijel podívat také sám autor David Gieselmann a zřejmě i on byl příjemně překvapený, jak divadelní kus převedli tvůrci z Divadla Letí do lehce muzikálové podoby. O hudbu se postaral Tomáš Polák ze skupiny MIG 21, texty písní pak obstaral Xindl X, který v díle také hraje, ačkoliv na premiéře ho zastoupil Ravenhill. Plantáž už před necelými třemi roky začali hrát také ve Štúdiu Slovenského národního divadla a dodnes v ní září třeba Táňa Pauhofová, Zuzana Kanócz či Richard Stanke.
Zajímavý příběh vypráví o skupině převážně mladých lidí, kteří spolu žijí v domě kdesi u Berlína a na starost mají plantáž hašiše. Petr (Richard Fiala) a Tesa (Ondřej Novák) se živí jeho prodejem, jiní se snaží pracovat poctivě s menším či větším úspěchem. Například Simon (Tomáš Jeřábek) si už před pěti lety na tomto opuštěném venkově otevřel stánek s rychlým občerstvením, do kterého teď už ale nikdo nechodí. Naopak Joachim (Tomáš Kobr) zbohatl díky počítačovým programům, ale ostatním o tom neřekl. Do komunity přichází po rodinné tragédii Nataša, kterou ztvárnila ve své první divadelní roli zpěvačka Aneta Langerová. Ještě tu také bydlí Erich (Karel Zima) a Sandra (Eliška Boušková).
Časté debaty o ničem, třeba jestli koupit třetí kávovar, a nicnedělání je důležitým zabijákem času. A především kouření hašiše, kdykoliv to jde. Po vykouření špeků se často ukazují charaktery jednotlivých postav, jejich názory a nálady. Tuhle zaběhlou rutinu naruší až příjezd majitelky domu, prosté Lucie (Marcela Holubová), která zbohatla v 90. letech jako DJka díky jednomu tanečnímu megahitu. S Lucií přijela z cest po Paříži, Ibize a dalších lokalitách ještě Patricie (Marie Štípková). Každopádně nyní je finanční situace Lucie zoufalá a v domě se začnou dít věci. Do toho všeho ještě přiběhne do domu bláznivý chlap, který chce výkupné (při premiéře Ravenhill s vtipným překladem Dany Hábové).
Jednoduchá, téměř neměnná scéna, zachycuje kuchyň a obývák onoho domu. Ovšem prostory divadla jsou využity maximálně. Ať už můstek nad jevištěm, někdy i balkon či chodbičku na kraji hlediště. Ovšem důležité jsou také dveře v zákulisí, které často práskají za naštvanými herci, ale také chodba divadla, do níž jsou z hlediště stále otevřené všechny vchody na pravé straně, a kam postavy často unikají a utíkají, myšleno z domu. Dialogy a jednotlivé scény ještě často doplňují záběry promítané na zadní stěnu. V předělech z ní promlouvá tajemný hlas.
Hudba i samotné písně jsou kvalitní a dobře doplňují samotný děj. Zpívají průběžně všichni a vtipná je i poznámka ostatních poté, co poprvé zazpívá Nataša (tedy Langerová). Její herecká premiéra dopadla velmi obstojně. V téhle partě lidí a prostředí se jí zřejmě hraje dobře. Herecky pak září třeba Novák, Zima, Holubcová či Štípková, ale pozadu nezůstávají ani ostatní. Trefná hra Davida Gieselmanna o problémech současnosti sice trvá i s přestávkou tři hodiny, ale nudit se nebudete. Rozhodně vyrazte, třeba už nejbližší dvě neděle 18. a 25. března na první reprízy.